ICO Marc Adriansens Alain Guillemyn

ICO verwacht geen fundamentele ommekeer na verhoogde EU-heffingen op Chinese auto’s

ZEEBRUGGE - Sinds deze week legt de Europrese Unie verhoogde importtarieven op aan de Chinese autoconstructeurs die hun wagens slijten in Europa. Het gros van dat Chinese aanbod komt via Zeebrugge ons land en Europa binnen. Op jaarbasis voert het in Zeebrugge gevestigde handlingbedrijf ICO zo'n 2 miljoen auto's per jaar in, waarvan zo'n 280.000 uit China. Maar ten gronde verwacht ICO weinig veranderingen. Topman Marc Adriaens (links op de foto) van ICO deed zijn verklaringen via een interview met de VRT. 

Zeebrugge staat bekend als de grootste import- en overslaghaven ter wereld van auto’s. He van origine Japanse maar in Zeebrugge stevig verankerde ICO speelt een cruciale rol als logistieke speler en invoerder.

Het Chinese staatsbedrijf SAIC zal het diepst in de buidel moeten tasten. Het is een van de grootste Chinese fabrikanten van elektrische wagens en maakt onder andere de merken MG, IM Motors en Rising Auto. SAIC krijgt het hoogste tarief van 35,3 procent toegewezen. Voor die andere Chinese reus, BYD, geldt het tarief van 17 procent. Geely, dat onder andere Volvo maakt, moet 18,8 procent betalen. Voor Volvo zouden de gevolgen beperkt blijven. Dat produceert alleen grote aantallen van het model EX30 in China, en die productie verhuist in april naar Gent.

De nieuwe tarieven komen bovenop het huidige tarief van 10 procent dat nu al gold voor Chinese elektrische wagens. Daardoor loopt het hoogste importtarief, dat dus onder andere voor SAIC geldt, op tot 45,3 procent in het totaal.

Wait and see

In West-Vlaanderen is de Kortrijkse automobielgroep Vandecasteele sinds één jaar invoerder van onder meer het florerende merk BYD. Ook bij Vandecasteele geldt het parool voorlopig nog ‘wait and see’.

“Wij als verdeler kunnen uiteraard niets anders doen dan het politieke steekspel inzake invoertaksen gadeslaan en accepteren”, zegt Thibaut Martens namens Vandecasteele. “We hopen wel dat de Europese instanties die dit mogelijk finaal zullen invoeren, goed de negatieve impact inschatten op Europese merken. Vele merken hebben een of meerdere modellen die geproduceerd worden in China. Bovendien is China ook een belangrijke afzetmarkt voor sommige merken. In het beste geval zal dit zorgen voor een kleine verschuiving waar modellen geproduceerd zullen worden. We gaan er wel vanuit dat merken als BYD, zelfs met deze mogelijke taksen, sterk concurrentieel zullen blijven. Niet vergeten dat wij sowieso ook een portefeuille hebben van veel Europese merken, want we geloven in een gezonde mix.”