Peter Debrouwer, zaakvoerder van rekruterings- en selectiebureau Aures, gebruikte in zijn 34-jarige HR-carrière verschillende tests om in aanwervings- en optimalisatietrajecten onderbouw te bieden bij de keuze voor een kandidaat. Daarbij stootte hij op een aantal tekortkomingen. De meeste testen belichten slechts één invalshoek, hoewel mensen natuurlijk zoveel complexer zijn. Bovendien zijn sommige vragensets gedateerd en niet meer van deze tijd. Daardoor schieten de meeste testen in de praktijk te kort.
Geen hokjes
Bovendien houdt Peter zoveel mogelijk de vinger aan de pols in de samenleving. Hij stelde vast dat er bij de volgende generatie een grotere gendergevoeligheid leeft. Mensen voelen zich niet altijd meer thuis in de hokjes ‘man’ en ‘vrouw’. Vanuit zijn eigen ervaring met deze testen en zijn kennis van de HR-wereld, ontwikkelde Peter Debrouwer het concept Copreno, de eerste genderneutrale geïntegreerde persoonlijkheidstest. Daardoor krijgen organisaties en HR-verantwoordelijken in één aantrekkelijk en praktisch rapport een compleet overzicht van de verschillende aspecten van een sollicitant. “Sollicitanten voelen zich tijdens het invullen van de test gerespecteerd in hun gender en persoonlijkheid”, aldus Debrouwer.
Nieuwe standaard
De systemen waarvan Copreno inzichten integreert, bestaan al lang en zijn stevig ingeburgerd in het bedrijfsleven. Iedereen actief binnen HR is vertrouwd met Insights, DISC, MBTI, Big5, Thomas-Kilmann, GLP van Torbert als de ankers van Schein. Copreno neemt volgens Peter Debrouwer de sterktes van deze testen, en koppelt deze met inzichten voor vandaag en de toekomst. Door combinatie en correlatie gaat deze nieuwe testingtool verder daar waar andere stoppen. De eerste reacties van pionier-gebruikers zijn alvast zeer enthousiast. Copreno hoopt zo de nieuwe standaard in persoonlijkheidstesten te worden.
info: www.copreno.be