Silkfoto Silkfoto

Horeca-ondernemers Didier Deylgat en Isabel Joseph verwoorden wat veel collega’s denken

KORTEMARK - Meer horeca-ondernemer kan je bijna niet zijn. Didier Deylgat en zijn partner Isabel Joseph hebben drie zaken, verspreid over heel West-Vlaanderen: Salons Ten Boogaerde in Kortemark (feestzalen en horeca), de nieuwe en innovatieve brasserie Keukenhof (ex-Florishof) in Oostduinkerke en finaal ook de goed draaiende Parijse brasserie Ko-No in het Kuurnse Shopping Center. Over het beleid van de overheid, hebben ze geen goed woord over. En inmiddels regent het afzeggingen. Didier Deylgat en Isabel Joseph verwoorden alvast wat veel collega's denken. "Maar we zijn vechters en gaan ons levenswerk niet laten kapot maken door deze covid-perikelen en alle daaruit vloeiende absurde maatregelen van de overheid", zeggen de horeca-ondernemers. 

    

Al 25 jaar staan Didier Deylgat en partner Isabel Joseph met beide voeten in het horeca-landschap. Maar dit hebben ze nog niet meegemaakt. Ze vragen zich luidop af of men in Brussel wel beseft wat het impact is van de laatste coronamaatregelen. “Laat staan dat ze dit begrijpen”, aldus het echtpaar. “Had men niet beter gezorgd voor een nieuwe bescherming van de sector in de vorm van bijvoorbeeld een overbrugging of een verlaging van het BTW-tarief naar 6 procent? Net nu de horeca een beetje aan het herstellen was, wordt de strot van de sector weer toegenepen. Zal dat niet voor een stroom aan falingen zorgen in 2022?”.

Bij de drie zaken samen werken alles bijeen ongeveer 75 mensen, waarvan 26 full timers. “We hebben maanden keihard gevochten om opnieuw personeel te motiveren, reservaties aan te nemen, klanten te verwennen en ons kapot gewerkt om met zo weinig mogelijk kosten, zo snel mogelijk te proberen te herstellen”, aldus de horeca-uitbaters. “Nog niet eens hersteld,  krijgen we vorige week een totaal onlogische reeks van maatregelen die ook totaal geen steek houden.  Waar is het bewijs dat de besmettingen uit restaurants en feestzalen komen? Die zijn er totaal niet.”

Concrete voorbeelden, absurde regels

Didier Deylgat geeft een klein voorbeeld van een ondoordachte maatregel. “Klanten mogen maar tot 23 uur op restaurant gaan, met 6 maximum aan één tafel”, zegt Deylgat. “Maar daarna mogen de 2 tafels (= 12 personen) lekker thuis verder hun avondje uit afsluiten met een koffie en één of meerdere borrels, en zelfs een feestje organiseren in eigen domicilie. Is het dan niet veiliger om ze op restaurant aan hun tafel van 6 te laten zitten, vragen wij ons dan af. Dat is maar één van de vele absurde regels. De belangrijkste impact is dat mensen niet meer begrijpen wat wel en niet mag, … en dus massaal gaan annuleren tot zelfs al na nieuwjaar tot eind januari al.”

Didier en Isabel hebben weinig vrolijke dagen achter de rug. Alleen al bij Ten Boogaerde in Kortemark hebben op één week tijd bijna 2.000 klanten hun reservatie ofwel geannuleerd ofwel herzien voor beduidend minder mensen. “Dit staat al gelijk met een verlies aan omzet van 160.000 euro”, aldus Didier en Isabel. “Dan rekenen wij nog niet al het werk en de miserie die dit met zich meebrengt : klanten bellen meerdere keren, mailen, willen hun voorschot terug, enzovoort, en dat alles moet ook opgevolgd worden.  Reken er maar een full time bediende bij als extra kost per restaurant of horecazaak. Hoe moeten wij dit opnieuw gaan overbruggen?”