Rik De Nolf heeft de voorbije jaren zijn zinnen gezet op zijn favoriete hobby’s, te weten reizen, golf spelen en lezen. De geboren en getogen Roeselarenaar (Moorslede) was van bij de lancering van Knack (1971) tot eind 2015 CEO van Roularta Media Group. Nu staat zijn schoonzoon Xavier Bouckaert (47) aan het roer, maar meneer Rik – zoals hij door iedereen binnen het bedrijf respectvol wordt aangesproken, is nog altijd uitvoerend voorzitter van de raad van bestuur en zo goed als dagelijks aanwezig op zijn bedrijf.
Op 1 november eerstkomend mag ‘Mijnheer Rik’ 73 kaarsjes uitblazen en dat maakt dat hij bijna even oud is als De Weekbode, het oerproduct van waaruit Roularta sinds 1956 uitgegroeid is tot een mediareus in binnen- en buitenland.
Terugblik in de spiegel
“Het ging snel”, zegt Rik De Nolf aan KW als hij terugkijkt op zijn loopbaan en die van het bedrijf die grotendeels samen liepen. “Mijn vader had wellicht nooit kunnen dromen dat hij met de lancering van De Weekbode onbewust aan de wieg stond van wat Roularta nu betekent. En wat dat doet met een mens? Het is in zekere zin confronterend. De tijd vliegt. Ik heb veel mooie souvenirs aan die pioniersjaren. Als klein ventje ben ik opgegroeid tussen de eerste drukpersen. Toen ik een jaar of zes, zeven was, moest ik al de handen uit de mouwen steken. Boekdelen in elkaar steken, bijvoorbeeld. Gelukkig lag de oplage toen nog een pak lager dan nu. (lacht) Een heerlijke tijd. Ik zie mezelf nog na de werkuren met de gocart door de drukkerij zoeven. Ik ben erg trots dat mijn vaders creatie vandaag nog springlevend is.”
De verloren droom
De diverse regionale edities van De Weekbode (denk onder meer aan Kortrijks Handelsblad en Brugsch Handelsblad maar ook aan het Wekelijks Nieuws) fuseerden jaren geleden al tot een nieuwe titel (KW) met regionale accenten. Rik De Nolf speelde lange tijd met het idee – of was het een droom? – om van die regionale weekbladen één volwaardige dagelijkse krant te maken. Niet eens zo’n gek idee. Veel grote mediagroepen zijn destijds vanuit een lokaal blad opgebouwd. Hoe kijkt hij vandaag terug op die verloren droom?
“We hadden opeen gegeven ogenblik inderdaad de ambitie om de hele provincie te bedienen” zegt Rik De Nolf in het interview met KW. “Het plan was om een volwaardige West-Vlaamse dagkrant te lanceren, naar het voorbeeld van Het Belang van Limburg, met elk weekend een extra krant voor elke stadsregio. Maar dat is er nooit van gekomen. De timing zat ook niet mee. De crisis omtrent de dotcom-bubbel woedde net in alle hevigheid, reclame-inkomsten vielen terug. Maar ik blijf ervan overtuigd dat KW vandaag het model van de toekomst realiseert: elke dag van de week, 24 uur op 24 een erg gestoffeerde website met al het mogelijke West-Vlaams nieuws en op vrijdag een dikke krant waar je jezelf het hele weekend in kan verliezen. Het KW-model over de andere provincies uitrollen zou dan weer onmogelijk geweest zijn.”
Relevant nieuws
Hoe relevant is regionaal nieuws in deze snelle en digitale tijden, vroeg KW nog aan de gewezen CEO. “In mijn ogen: zéér belangrijk”, luidt het antwoord. “De meeste mensen komen na hun jeugd in een nieuwe omgeving terecht. Iedereen kan maar beter weten wat daar gebeurt. Regionaal nieuws doet je sneller inburgeren en dat is essentieel voor een gezonde samenleving. Ik ben daar een perfect voorbeeld van. Toen ik van Roeselare naar Moorslede verhuisde, hielp regionale berichtgeving me om mijn nieuwe thuis te leren kennen. Zo raak je ook sneller ingeburgerd en dat is essentieel voor een gezonde samenleving en ieders welzijn. Anderzijds zijn West-Vlamingen ook wereldburgers. Overal vind je provinciegenoten die het verschil maken, van wereldsteden tot de kleinste dorpjes in godverlaten oorden. Hun verhalen lees je in regionaal nieuwsaanbod.”
foto: Rik De Nolf/KW