Verbatex is in de breed vertakte tapijtwereld bekend als aanbieder van viscosetapijt tussen het middensegment en de high end. “Viscosetapijten worden gevoed met de mooiste natuurlijke garens, de viscosegarens”, zegt Isabelle Verbauwhede. “In eigen land en in dat segment van de markt zijn we daar – op één andere speler na – vrij uniek in en mogen we ons zelfs marktleider noemen. Maar een reeks elementen hebben ons bedrijf ook danig onder druk gezet. Denk maar aan corona, de oorlog in Oekraïne, de oplopende energieprijzen, de inflatie en de algemeen onzekerheid die regeert. In de zomer van 2022 kenden we dan ook een terugval qua bestellingen. Gelukkig herpakte de markt zich in de laatste maanden.”
Ontdubbeling
Zoals het echte ondernemers past, bleven Frank en Isabelle Verbauwhede niet bij de pakken zitten toen de tegenwind opstak. “We zochten naar een aanvullend product en hebben dat ook gevonden”, aldus Isabelle Verbauwhede. “Zo kwamen we uit bij tapijten in polyester. Die hebben een dubbel voordeel: ze zijn wasbaar en verspreiden geen stof. We hebben nu twee ijzers en twee complementaire producten in het vuur liggen en dat slaat aan. De interesse is groot. Dat hebben we ook te danken aan onze naam en reputatie. We staan bekend als een betrouwbare partner die steevast uitpakt met verfijnde producten. Een tapijt van bij ons kan je er zo uithalen. Uiteraard zijn ook nogal wat Turkse spelers actief op dezelfde markt van polyester. Maar we hebben ook al zwaar geïnvesteerd in onze logistieke hub, en dat werpt zijn vruchten af. Inzake dienstverlening, productmix en snelheid van levering zijn we moeilijk te kloppen.”
Typisch exportbedrijf
In Heule werken om en bij de vijftig mensen voor het familiebedrijf. De strategische bijsturing bleek een juiste beslissing te zijn. “Op termijn hopen we te evolueren naar een 50-50 aanbod tussen viscose en polyester”, aldus Isabelle Verbauwhede. “Dat is ook een vorm van risicospreiding.”
Verbatex is al altijd sterk gericht geweest op export. Europa is traditioneel goed voor zo’n 6O procent van de uitvoer, de rest van de wereld tekent voor een 40 procent. Via een aanwezigheid op meerdere internationale beurzen, heeft het bedrijf naambekendheid en een positieve reputatie verworven. De roots van het bedrijf gaan terug tot in 1971 en het aanbod draagt integraal het keurmerk ‘Made in Belgium‘. In casu: in de Mellestraat in Heule. Het familiaal karakter werd altijd behouden met naast Frank en Isabelle, ook nog Vincent (actief in de sector van de interieurstoffen) en Tony Verbauwhede als CFO.