zeebrugge_diepwaterhaven_2

Havens van Zeebrugge en Antwerpen spiegelen zich aan Gent voor fusieverhaal

ZEEBRUGGE – Na de fusie tussen de havens van Zeebrugge en Antwerpen – de gesprekken zijn volop bezig – moet de nieuwe en eengemaakte maatschappij toetreden tot één van de tien grootste havens wereldwijd en de tweede grootste haven van Europa. Dat is althans de ambitie. Om de fusie te doen slagen, nemen de onderhandelaars van Zeebrugge en Antwerpen het voorbeeld van North Sea Port (de fusiemaatschappij tussen de havens van Gent, Vlissingen en Terneuzen) als rolmodel.

Eens de fusie tussen Zeebrugge en Antwerpen een feit is (ten vroegste eind dit jaar), zal er voor om en bij de 300 miljoen ton goederen verwerkt worden door het nieuwe havenbedrijf. Ter vergelijking: de haven van Rotterdam is nu al goed voor 470 miljoen behandelde goederen. De grootste havens ter wereld doen nog meer, en dan moet bijna unilateraal gekeken worden richting Azië.

De gesprekken tussen Zeebrugge en Antwerpen zouden vlot verlopen, dat laten beide partijen weten in de media. Deloitte en het advocatenkantoor Laga sturen de zaken mee aan. Daarbij geldt het dossier van North Sea Port als lichtend voorbeeld. North Sea Port ontstond in 2017 en groepeert de havens van Gent enerzijds en Vlissingen en Terneuzen anderzijds, onder één noemer. Vandaag mag die Oost-Vlaams-Zeelandse fusie geslaagd heten, ook al duurde het drie jaar vooraleer een en ander rond was. De tenoren van Zeebrugge en Antwerpen willen sneller gaan.