De stadsbesturen van Brugge en Antwerpen hebben een cruciale rol gespeeld om hun respectievelijke havens te laten samengaan. Het tweestedenakkoord betekent het officiële startschot voor een eenmakingstraject dat naar verwachting een jaar in beslag zal nemen. Daarna zullen de havens verdergaan onder de naam Port of Antwerp-Bruges. Al vinden bepaalde waarnemers dat Port of Flanders een betere naam zou zijn.
Door samen te werken, willen beide havens hun positie versterken in de wereldwijde logistieke keten en wordt de duurzame groei bestendigd. Daarnaast wil de eengemaakte haven beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst en het voortouw nemen in de transitie naar een koolstofarme economie. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de eerste wereldhaven worden die economie, mens en klimaat verzoent.
Samen sterker
Port of Antwerp-Bruges combineert het beste van twee werelden en zet in op de sterktes van beide sites. De havens van Antwerpen en Zeebrugge zijn in hoge mate complementair: zo is Antwerpen sterk in de trafiek en opslag van containers, breakbulk en chemische producten, terwijl
Zeebrugge een belangrijke haven is voor ro/ro-verkeer, containerbehandeling en de overslag en doorvoer van vloeibaar aardgas.
Om de meerwaarde van een eengemaakte haven zo goed mogelijk te benutten, trekt Port of Antwerp-Bruges de kaart van de interconnectiviteit. Zo zal het goederenspoorvervoer tussen de twee sites worden gebundeld, wordt de estuaire vaart (door binnenschepen op de Noordzee) geoptimaliseerd en staat ook een verbinding via pijpleidingen op de prioriteitenlijst. De voorziene strategische investeringen, zoals de nieuwe zeesluis in Zeebrugge en de extra containercapaciteit in Antwerpen, worden verdergezet.
West-Vlaamse vertegenwoordiging
Tom Hautekiet, de huidige CEO van de haven van Zeebrugge, wordt de facto de nummer twee in het nieuwe organigram. Volgens Dirk De fauw, burgemeester van Brugge, zal het nieuwe directiecomité 4 mensen tellen, met dus één vertegenwoordiger uit West-Vlaanderen. Op het niveau van de Raad van Toezicht zijn er 13 functies van bestuurders in te vullen. West-Vlaanderen zal vertegenwoordigd worden door drie Bruggelingen: burgemeester De fauw, en de schepenen Mercedes Van Volcem en Pablo Annys. Onze provincie mag daar bovenop ook nog één onafhankelijke bestuurder benoemen, naam nog in te vullen.
Volgens Dirk De fauw is er nooit sprake geweest om de haven van Oostende mee te betrekken in de gesprekken over een nieuwe fusie. “In het verleden is er ooit een studie geweest om een fusie tussen de havens van Oostende en Zeebrugge te bekijken, en de conclusie luidde toen dat dit geen enkele zin had”, aldus Dirk De fauw. “Die vaststelling blijft tot op vandaag onveranderd. Oostende doet zijn ding met de windmolens. Maar de vismijnen van Zeebrugge en Oostende werken wel nauw samen.”