De Havencel West-Vlaanderen is verheugd met de aangekondigde omvorming van de N49 Knokke-Zelzate tot een volwaardige snelweg. De havenbedrijven in Zeebrugge (APZI) en Voka West-Vlaanderen pleiten daar al jaren voor. “We zijn verheugd dat de overheid recent aankondigde om de deelprojecten Hoeke en Lapscheure aan te pakken,” aldus een woordvoerder van de Havencel. “Eind november werden ook al de plannen voor het tracé Den Hoorn-Maldegem bekend gemaakt.”
De werken zullen de verkeersveiligheid op en rond de N49 drastisch verbeteren, wat de Havencel uiteraard toejuicht. “Maar even belangrijk is de verbeterde doorstroming op de N49”, aldus Marc Adriansens, voorzitter van de Havencel West-Vlaanderen. “In het kader van de recent aangekondigde samenwerking tussen Zeebrugge en Antwerpen in de containersector, zijn de interportuaire verbindingen van bijzonder groot belang. Beide havens moeten goed met elkaar verbonden zijn en dat via de verschillende modi. Naast de binnenvaart en het spoor speelt de weg dus een grote rol. Zonder goede verbindingen sta je als haven nergens. Die interportuaire as upgraden zal dus voor de Vlaamse havens een belangrijke meerwaarde bieden. “ Voka beseft dat de werken niet volgend jaar zullen starten, maar juicht nietemin de intentieverklaring toe. Gehoopt wordt dat de verschillende procedures vlot en probleemloos doorlopen kunnen worden. Voka roept minister Weyts ook op om de resterende knooppunten op de as Knokke-Zelzate snel aan te pakken, zodat een vlotte verbinding Knokke-Antwerpen binnen een aantal jaar een feit is.
De Havencel West-Vlaanderen is ontstaan uit een samenwerking tussen Voka West-Vlaanderen, APZI (Association Port of Zeebrugge Interest) en de Oostendse havengemeenschap. De cel heeft als doel de belangen van de private bedrijven in de West-Vlaamse havens te verdedigen. (KC)