De shortsea roro carrier heeft indrukwekkende afmetingen (169 meter op bijna 30 meter) en kan tot 3.600 auto’s aan boord nemen, netjes verdeeld over tien dekken. De Auto Advance (de officiële naam van het vaartuig) werd gebouwd op de China Jiangnan Shipyard in wereldstad Shanghai.
De milieuwinst van het nieuwe vaartuig is, ten opzichte van de klassieke dieselschepen, indrukwekkend: 90 procent verminderde uitstoot van SOx en fijnstof, 85 % verminderde NOx-uitstoot, 23 % verminderde uitstoot van kooldioxide. De Noorse multinational en rederij UECC (dat ook een filiaal heeft in Zeebrugge) heeft drie van deze innovatieve milieuschepen gekocht.
Emissieloos aanmeren
Tom Hautekiet, topman van de haven van Zeebrugge, was niet weinig in zijn nopjes met de komst van deze innovatieve megaboot. Volgens Sven Jansen, die namens UECC de operaties opvolgt in Zeebrugge, is de milieuwinst bijzonder groot. Om maar één voorbeeld te geven: het energiegebruik van het vaartuig is optimaal dankzij de batterijen die worden opgeladen gedurende het varen. “Deze nieuwste generatie schepen zijn ook uitgerust om elektriciteit van land te nemen (cold ironing), waardoor ze emissieloos in de haven kunnen liggen”, aldus nog Sven Jansen.
Meerwaarde voor Zeebrugge
Voor heel wat operatoren in de Zeebrugse haven betekent de inzet van dit soort schepen een grote meerwaarde. ICO, één van de belangrijkste operatoren voor de overslag van auto’s van over de hele wereld, toonde zich bij monde van voorman Marc Adriaens, ook bijzonder opgetogen. Namens ICO werd aan de Poolse kapitein van het schip een ereplak uitgereikt, waarna een statieportret volgde op het dek (zie foto’s). “Dit is een absolute wereldprimeur, en toont aan dat Zeebrugge op alle vlakken vooruitstrevend is en veel aan kan”, aldus Adriaens. Ook de Antwerpse havenbazen kwamen verbaasd een kijkje nemen aan boord.