Met het ‘complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge’ maakt de Vlaamse overheid de haven van Zeebrugge en haar omgeving klaar voor de toekomst. Het project bestaat uit drie pijlers: een tweede toegang tot de achterhaven, een nieuwe verbindingsweg Nx die de mobiliteit verbetert en een verbeterde infrastructuur en voorzieningen die de leefbaarheid in Zeebrugge garanderen.
Na een periode van intensief studiewerk en diverse overlegmomenten met belanghebbenden is het inrichtingsalternatief voor de Nieuwe Sluis Zeebrugge vastgelegd. Het is nu duidelijk waar de nieuwe sluis en de nieuwe verbindingsweg Nx precies ingepland worden. Het project koppelt grote infrastructuurwerken aan leefbaarheidsmaatregelen, die een hefboom moeten worden om de hele omgeving op te waarderen, zo zeggen de bevoegde instanties waaronder bestuurder Dirk De fauw.
Belang van participatie
De voorbije jaren werden meer dan 20 mogelijke combinaties voor het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge onder het vergrootglas gelegd. Elk van deze puzzelstukken werd getoetst aan een hele reeks criteria: nautische toegankelijkheid, technische uitvoerbaarheid, milieu-impact, mobiliteitsimpact, leefbaarheid, enzovoort. Ook de inwoners en de bedrijven in Zeebrugge konden tijdens gesprekken, infomomenten en participatiesessies hun ideeën daarover geven. Die participatie gaat door tot in 2024. In dat jaar moet dan het definitief startschot volgen van de werken.
Havenverkeer en doorgaand verkeer ondergronds
De nieuwe sluis komt zuidelijk op de Visartsite te liggen en zorgt voor een tweede toegang tot de achterhaven. Om het havenverkeer en het doorgaand verkeer te scheiden van het lokale verkeer komt er een nieuwe verbindingsweg Nx (de nieuw aan te leggen N-weg moet nog een nummer krijgen, vandaar voorlopig Nx). De nieuwe weg wordt deels ondertunneld: deze tunnel loopt ten zuiden van de Stationswijk tot aan het recyclagepark en volgt verder het tracé van de Isabellalaan. Bovenop komt een groen bermenlandschap.
Meer leefbaarheid en minder hinder
De nieuwe sluis zal een grote impact hebben op de omgeving. Daarom vormen leefbaarheidsmaatregelen en een uitgebreid minder hinderplan integraal onderdeel van het project. Niet alleen om de hinder te beperken tijdens de bouwfase, maar ook om de hele projectomgeving op te waarderen na ingebruikname van de sluis. Op de website www.nieuwesluiszeebrugge.be worden alle details van het inrichtingsalternatief uitgebreid toegelicht.
Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, voorzag de plannen al van tekst en uitleg. “Toen in 2021 duidelijk werd dat het project vertraging aan het oplopen was, heeft de Vlaamse Regering meerdere maatregelen genomen om een inhaalslag te maken”, aldus de minister. “Dat de taskforce, waarin naast ikzelf ook burgemeester De fauw en een vertegenwoordiging van Port of Antwerp-Bruges zetelen, nu het inrichtingsalternatief heeft vastgesteld, geeft aan dat de extra inspanningen lonen. Er is hard gewerkt om te komen tot een combinatie die economische belangen verzoent met mobiliteit en leefbaarheid voor de hele omgeving. Ik ben dan ook tevreden met het behalen van deze mijlpaal, want de nieuwe sluis is een bijzonder belangrijk project. Voor Zeebrugge en voor heel Vlaanderen.”
Nieuwe impulsen
Volgens Dirk De fauw, burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges, is het goed dat er knopen worden doorgehakt. “Nu de puzzel gelegd is, krijgen de Zeebruggenaren duidelijkheid over hoe hun gemeente er straks uit zal zien, en wat de gevolgen voor hen zullen zijn”, zegt De fauw. “We blijven er vanuit de stad over waken dat dit project nieuwe impulsen geeft aan een welvarend, bereikbaar en leefbaar Zeebrugge.”