De spoorinfrastructuur van Zeebrugge is danig gemoderniseerd en moet de logistieke stromen van en naar de haven danig upgraden. De spoorinstallaties waren danig verouderd en dat kwam de efficiëntie van de goederenstroom niet ten goede. Infrabel wil met de aangepaste infrastructuur bedrijven sensibiliseren om meer gebruik te maken van de spoorinfrastructuur, wat ecologischer heet te zijn. Goederentreinen van 750 meter (45 wagons) kunnen nu aan en afrijden. 750 meter is de Europese norm.
In het nieuwe vormingsstation worden enerzijds de treinwagons komende van de verschillende haventerminals aan elkaar gekoppeld al naargelang de bestemming van de treinen. Anderzijds worden de wagons komende van het hinterland gesplitst in functie van de terminals waarvoor hun lading bestemd is. De treinen kunnen nu ontvangen worden in de bundel Zwankendamme, gevormd worden in de bundel Zeebrugge en vervolgens terug vertrekken vanuit bundel Zwankendamme.
Toekomst verzekeren
Om een en ander te realiseren waren onder meer dertien nieuwe sporen nodig. Op termijn denkt Infrabel aan 22 sporen, zodat Zeebrugge nog belangrijker wordt als logistieke hub.
In de haven in Zeebrugge worden jaarlijks 50 miljoen ton goederen in een zeeschip geladen of uit een zeeschip gelost. De haven zorgt voor zo’n 20.000 jobs. Ongeveer 15 procent van alle goederen wordt per spoor van of naar de haven vervoerd. Het spoor is er dus al een onmisbare bondgenoot voor het vervoer van allerlei goederen naar het Europese binnenland. Door de verwachte groei van de haventrafieken en de ambities van Port of Antwerp-Bruges om daarvan meer per spoor te vervoeren, zal het belang van het spoorvervoer naar verwachting alleen maar toenemen. Deze uitbreiding van de spoorinfrastructuur is daarom voor de toekomst van de haven in Zeebrugge een cruciale investering, zo zeggen alle experts.
foto: Mediahuis