Zeebrugge autohaven

Haven Zeebrugge mag Chinese Volvo-wagens inklaren

Zeebrugge heeft een hele reputatie als het gaat om het inklaren van auto’s. De facto is het zelfs de grootste overslaghaven ter wereld voor voertuigen. Die nichestrategie wordt nu nog eens bevestigd. Autobouwer Volvo bevestigde deze week dat het de in China gemaakte auto’s via Zeebrugge wil laten transiteren naar de Volvo-fabriek in Gent. Het gaat om enkele honderden wagens die worden geproduceerd in de fabriek in het Chinese Daqing. De auto’s worden van daaruit op een trein gezet en verstuurd naar de haven van Zeebrugge. Voor wie het nog niet wist: Volvo is niet langer een Zweedse maar wel degelijk een Chinese multinational sinds de overname van de meerderheid.

De verbinding werd het voorbije weekend in China aangekondigd in aanwezigheid van minister van Economie Kris Peeters (CD&V). Voor de haven van Zeebrugge is het project vooral symbolisch erg belangrijk, zegt haventopman Joachim Coens. Volgens Coens wordt de eerste trein vanuit China eind juni in Zeebrugge verwacht. “Er wordt in een eerste fase gemikt op drie treinen per week, met ongeveer 120 auto’s per trein”, aldus Coens. De nieuwe wagens, van het model S90, worden vervoerd in containers. De haven is nog op zoek naar retourlading om de treinen op de terugweg naar China mee te vullen. De treinreis zou een twintigtal dagen duren, al kan dat volgens Coens in het begin wat langer zijn. Vanuit de Belgische haven zullen de auto’s dan verder verdeeld worden naar de markt, of naar de fabriek in Gent.