De Zweedse Kaai krijgt de eerste walstroominstallatie voor cruiseschepen in Zeebrugge, waarmee schepen aan de kade overschakelen op groene elektriciteit van het hoogspanningsnet. Omdat schepen hun dieselgeneratoren daardoor niet meer moeten laten draaien, zal de uitstoot van onder meer CO2 en fijn stof verminderen met respectievelijk 98% en 95%.
De werkzaamheden voor de walstroominstallatie staan gepland voor het najaar van 2025. Tegen 2030 wil Port of Antwerp-Bruges walstroominstallaties voor twee cruiseschepen aanleggen in Zeebrugge, waarvan de eerste in 2027 operationeel moet zijn. Dat is 3 jaar voor de Europese verplichting.
Leefbaarheid als prioriteit
Behalve in de walstroomvoorziening investeert het Havenbedrijf ook in nieuwe infrastructuur voor de afhandeling van cruiseschepen. Een nieuw terminalgebouw en de herinrichting van het kaaiterrein moeten de ervaring voor aankomende en vertrekkende passagiers en voor de omwonenden aangenamer maken en de connectiviteit met het hinterland verbeteren. Er zijn geen bussen meer nodig om passagiers van het schip naar het terminalgebouw (en terug) te brengen, wat een vlottere doorstroming voor de passagiers met zich meebrengt en de impact op de omgeving verkleint. De bussen waarmee de passagiers zich nadien verplaatsen, rijden bovendien rechtstreeks van het terrein via een nieuwe op- en afrit aan de Kustlaan.
Het masterplan dat het Havenbedrijf voor ogen heeft, vormt een stuk van de huidige kaai om naar groene ruimte die ze teruggeeft aan de omgeving. Ook de oude spoorlijn krijgt met wandel- en fietspaden een nieuwe bestemming. De leefbaarheid voor de omgeving staat hoog op de agenda in de uitwerking van het plan. Tegelijk wil het project met een aantrekkelijke verbinding naar de residentiële omgeving rond de Rederskaai Zeebrugge zelf aantrekkelijker maken voor cruisetoeristen om op die manier lokale ondernemingen te stimuleren.
De studie voor de nieuwe infrastructuur start in 2025, waarna de bouw zal plaatsvinden in 2027-2028.