ZEEBRUGGE – De eerste zes maanden van dit jaar lieten een gemengd beeld zien voor de Haven van Zeebrugge. Feit is dat de West-Vlaamse haven spijts een zeker virus, toch nog naar behoren presteerde. Inmiddels blijft het havenbestuur zich naar eigen zeggen volop en professioneel voorbereiden voor een Brexit.
In het eerste semester van 2020 groeit de totale trafiek in de haven van Zeebrugge met 14,5%. In totaal werd er 25,1 miljoen ton aan cargo behandeld. De sectoren die het meeste groei vertonen zijn de vloeibare bulk (LNG: +148%), de containertrafiek (+14%) en de vaste bulk (+32%). Uiteraard voelt de haven de impact van de COVID-19-crisis. Hoewel de haven gedurende de hele periode 100% operationeel bleef en al bij al goed standhield, kregen vooral de roll-on/roll-off trafiek en het aantal passagiers rake klappen.
De containertrafiek in Zeebrugge steeg toch met 14% tot 8.6 miljoen ton. Ondanks een aantal geannuleerde afvaarten als gevolg van de COVID-19 crisis, werd er nog een sterke groei geboekt in vergelijking met het eerste semester van 2019. De roll-on/roll-off trafiek is één van de grootste slachtoffers van de COVID-19 crisis en daalde met 23% tot een volume van 6,5 miljoen ton. Hierbij valt vooral de enorme terugval in de behandeling van nieuwe wagens op. In de eerste jaarhelft daalt het aantal behandelde wagens met bijna 37% tot net onder het miljoen. In juni hernam de trafiek van nieuwe wagens al wat, en er wordt verwacht dat die lichte verbetering zich voortzet in de komende maanden.
LNG en cruise
De totale vloeibare bulk stijgt aanzienlijk met 83%. Deze sterke stijging is vooral toe te schrijven aan de stijging in LNG-trafieken (+148% tegenover vorig jaar), goed voor bijna 8 miljoen ton in het eerste half jaar van 2020. Er meerden 117 LNG-schepen aan bij de Fluxys terminal in Zeebrugge, tegenover 54 vorig jaar. Het behandelen van vaste bulk kent een stijging van 32% tot 814.000 ton. Het stukgoed, in Zeebrugge een relatief kleine sector, kent een daling van 31% naar ruim 330.000 ton.
De COVID-19 crisis heeft een enorme impact op het passagiersvervoer in de haven. Op 11 maart meerde het laatste cruiseschip van het semester aan, in het tweede kwartaal ontving de haven dus geen enkele cruisepassagier. Een zeer beperkte heropstart van de cruiseaanlopen in Zeebrugge wordt verwacht tegen midden augustus. Ook op de ferrydiensten tussen Zeebrugge en Hull is het passagiersvervoer, als gevolg van COVID-19 crisis, sinds maart zo goed als volledig weggevallen.
Hoop op beterschap
Het havenbestuur hoopt met alle operatoren binnen de haven dat het vanaf nu beter zal gaan. “Het is nu nog te vroeg om de impact van COVID-19 op de jaarcijfers van 2020 in te schatten, maar het positieve resultaat van dit eerste semester geeft ons goede moed”, zegt interim manager Rik Goetinck. “Als in de tweede jaarhelft de roll-on/roll-off trafiek verder kan heropleven, en de groei in de andere sectoren zich verderzet, dan kan het voor de haven van Zeebrugge alsnog een geslaagd jaar worden.”