Zeebrugge kenden ten opzichte van 2020 een groei met 4,6 procent: van 47 miljoen ton naar 49,2 miljoen ton. In dat globale plaatje tekenen de containertrafiek (20,6 miljoen ton) en de roro (14,9 miljoen ton) het leeuwendeel voor hun rekening. Vloeibare bulk (11,2 miljoen ton) en droge bulk (1,74 miljoen ton) vervolledigen het plaatje, samen met de eerder onbelangrijke business rond stukgoed (0,68 miljoen ton).
Containers worden ook in Zeebrugge belangrijker en belangrijker. Door de congestieproblemen in de haven van Antwerpen, wist Zeebrugge zelfs nieuwe trafiek aan te trekken. Zeebrugge is en blijft ook de belangrijkste haven ter wereld voor overslag van auto’s van over de hele wereld. In totaal kwamen in 2021 liefst 2 miljoen 261.096 nieuwe auto’s van een in Zeebrugge aangemeerd schip gerold, ofte een stijging van 3,2 procent tegenover 2020. Via Zeebrugge transiteert dat wagenpark naar heel Europa.
Oproep om te werken
De goede cijfers zorgen nochtans niet voor euforie in Zeebrugge. Voorzitter Dirk De fauw en topman Tom Hautekiet wezen er expliciet op dat ook de haven honderden arbeiders te kort komt. Het cijfer 300 wordt naar voor geschoven. Door corona, of beter omikron, dreigt er bovendien een grote uitval van bestaande medewerkers, en dat wordt gezien als een grote bedreiging voor de komenden weken en maanden.
Tom Hautekiet en zijn Antwerpse collega Jacques Vandermeiren (zie foto), deden in dit verband een opvallende oproep: laat besmet personeel, dat zich niet ziek voelt, toch werken.
Vierdubbele focus
Zeebrugge durft ook al vooruit te kijken. De fusie met Antwerpen is een feit en wordt eind april ook formeel beslecht.
Sowieso blijft Zeebrugge ook in de nieuwe constellatie inzetten op haar roeping als Clean Port (met een heuse waterstoffabriek tegen 2024, alsook de aanwezigheid van steeds meer windmolens), maar ook als Smart Port (via artificiële intelligentie) en als Save Port (strijd tegen illegale migratie). Een driedubbele focus dus. De Zeebrugse haven rekent ook op uitbreiding van de capaciteit, onder meer voor de containertrafiek. Het Chinese Lingang bouwt ook zijn capaciteit in Zeebrugge stelselmatig uit, zodat de West-Vlaamse haven ook meer en meer een E-Port wordt, een logistieke draaischijf voor alles wat met e-commerce te maken heeft.
Tot slot: de lichte terugval van de trafiek als gevolg van de Brexit, werd flexibel opgevangen door meer lijnen naar en van Ierland en naar en van Scandinavië.