Sinds eind vorig jaar zet Novatrans Greenmodal twee extra treinen in op de lijn tussen Zeebrugge en het Noord-Franse Dourges. Dat betekent concreet dat er nu vijf treinen per week vertrekken met ruimte voor containers en tank containers.
De verbinding loopt van de P&O terminal in Zeebrugge naar de Dourges LDCT Terminal in Frankrijk. Deze bijkomende dienst maakt verdere verbindingen mogelijk met het zuiden van Frankrijk, en meer bepaald met steden zoals Avignon, Bayonne, Bordeaux, Lyon, Mouguerre, Miramas/Marseille/Fos of Perpignan).
De langste trein
Ook GTS levert inspanningen en tekent sinds enkele maanden voor de langste goederentreinverbinding in Europa. Die legt 2.000 kilometer af in 48 uur en verbindt zo de terminal van CLdN in Zeebrugge met de GTS terminal in Bari. In een eerste fase ging het over één rit per week, maar nu is dat cijfer opgetrokken naar drie per week. Het transport biedt plaats aan 32 containers en verschuift zo 5 miljoen kilometer wegtransport naar de spoorwegen.
Belangrijk om weten: vanuit Bari vertrekken de goederen gemakkelijk naar Griekenland, Turkije of Albanië.