De totale tonnage voor het eerste semester van 2021 stijgt met +0,6% (25.226.457 ton) in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Deze lichte stijging bevestigt de positieve trend die ook te zien was in de resultaten van het vorige kwartaal. De haven van Zeebrugge kan opnieuw mooie groeicijfers voorleggen.
De roll-on/roll-off trafieken stijgen met 13,8% tot 7.348.816 ton. De roll-on/roll-off trafieken op Ierland kennen een groei van 23,7%, dankzij de verhoogde capaciteit op deze routes. Als gevolg van de Brexitformaliteiten, wordt een groeiend aantal trafieken rechtstreeks naar Ierland vervoerd om zo de UK-landbridge te vermijden. Rederijen hebben de capaciteit op deze lijndiensten vergroot als reactie op de stijgende vraag. Ook de trafieken van onze overige shortsea-connecties, Scandinavië (+13,8%) en Zuid-Europa (+28,7%), doen het goed. Als gevolg van de Brexit kenden de roll-on/roll-off trafieken op het Verenigd Koninkrijk een trage start begin 2021. De volumes kwamen echter terug op hun normale peil aan het einde van Q1. Deze trend bleef ook gedurende het tweede kwartaal aanhouden waardoor het verlies op vandaag met 1,7 % beperkt is.
In de behandeling van nieuwe wagens zien we een stijging van 20,7% voor dit semester (1.165.772 stuks). Hoewel het gaat om een stijging, is dit aantal nog niet op het niveau van voor de pandemie. Dit komt deels door een wereldwijd tekort aan bepaalde onderdelen, die de industrie parten blijft spelen.
Het aantal behandelde containers blijft een mooie groei vertonen. In de eerste jaarhelft van 2021 is er een stijging van 18,8% (10.240.210 ton, +24,1% TEU) tegenover 2020. Ten gevolge van de stijging in deepsea (+28,2%) en shortsea (+41,1%) trafieken, zien we dat ook de estuaire trafieken in opmars zijn (+ 18,5%).
Het volume vloeibare bulk behandeld in de haven van Zeebrugge daalt met 27,7% (6.388.926 ton). 97 LNG-schepen meerden aan in Zeebrugge ten opzichte van 116 vorig jaar. Deze daling is te wijten aan uitzonderlijk hoge LNG-volumes in het eerste halfjaar van 2020, die intussen genormaliseerd zijn. Het stukgoed daalt met 2,9% tot een volume van 321.172 ton. De vaste bulk stijgt met 13,9% tot een volume van 927.333 ton.
Flexibele draaischijf
Tom Hautekiet, CEO Port of Zeebrugge, kan moeilijk anders dan tevreden zijn. “Het groeiende aantal trafieken op onze shortsea bestemmingen in Ierland, Scandinavië en Zuid-Europa in combinatie met de stijging in de
deepsea-containertrafieken tonen aan dat Zeebrugge een flexibele logistieke draaischijf is”, zegt de CEO van de haven. “Beide sectoren versterken elkaar. De dalingen in de vloeibare bulk en het stukgoed zijn in lijn met onze verwachtingen. Wat LNG betreft weten we dat het quasi onmogelijk zal zijn om het recordjaar van 2020 nog te evenaren. Het verschepen van stukgoed gebeurt al enkele jaren steeds meer via containers. Hoewel we wereldwijd nog steeds voor uitdagingen staan, zit de haven van Zeebrugge op een stabiele koers.”