Oostende; Estuaire vaart 02

Haven Oostende wil bedrijven helpen met containertrafiek richting Zeebrugge of Antwerpen

OOSTENDE - Maandag ontving Haven Oostende een eerste container feederschip dat wordt behandeld door goederenbehandelaar Nectar Belgium. Vanaf nu verzekert het bedrijf PortConnect een wekelijkse lijn Oostende- Zeebrugge-Antwerpen en Antwerpen- Zeebrugge-Oostende. Dit biedt de mogelijkheid voor bedrijven uit de regio om via Haven Oostende op een efficiënte en betrouwbare manier aan- en afvoer van containers te garanderen.

 

PortConnect voerde al sinds 2008 estuaire vaart uit tussen Zeebrugge en Antwerpen. Nu wordt een stap verder gezet met een heuse en wekelijkse  containerlijn.

Voor Haven Oostende biedt dit een unieke kans om zich met nieuwe diensten opnieuw te profileren met zijn ecologische ambities. Daarbij wordt geijverd naar een modal shift om transport van de weg te houden en volop in te zetten op vervoer per schip. Die modal shift is nodig, want meer goederen per schip transporteren is goed voor het milieu (minder dieselverbranding) en voor het klimaat (minder CO2-uitstoot). Inmiddels tonen veel bedrijven in de regio van Oostende sterk interesse voor deze modal shift oplossing.

 

Dirk Declerck, CEO Haven Oostende, benadrukt dat de inspanningen van het havenbestuur inzake de modal shift meer en meer duidelijk zichtbaar worden. “Deze modal shift naar meer zeetransport is nodig”, aldus Declerck. “Twee van de belangrijke redenen zijn de files in België en het streven naar een beter milieu. We bewijzen hiermee dat de groei van Haven Oostende en ecologie hand in hand gaan.”
Charlotte Verkeyn, voorzitter Haven Oostende, stelt van haar kant dat er terzake continu stappen worden gezet. “Een vaste feeder draagt niet enkel bij tot de werkgelegenheid en dergelijke bijkomende trafiek, we geven daarmee ook vorm aan onze doelstelling om in te zetten op multimodaal vervoer”, aldus Verkeyn.