OOSTENDE – Jarenlang is de haven van Oostende op zoek geweest naar zichzelf. Die tijd ligt nu achter de rug, mits een strategie -onder meer focus op de Blauwe Economie ofte off shore activiteiten- die zijn vruchten afwerpt. Dat blijkt nog eens uit het pas gepubliceerde jaarrapport van 2019, waaruit een stijging blijkt van het aantal invaarten, tonnage én de tewerkstelling. Met de aangekondigde investeringen in zowel de voor- als achterhaven is het havenbestuur ervan overtuigd dat het bijkomende tewerkstelling en toegevoegde waarde kan creëren en verankeren in de regio van Oostende.
Oostende zet in op vijf pijlers: Blauwe Economie, Bulk & Project Cargo, Cruises & Ferry, Circulaire Industrie en de Visserijsector. Deze sectoren worden verder uitgebouwd op basis van twee fundamenten: prioriteitsstelling van veiligheid, gezondheid en milieu en als tweede het ondersteunen van innovatie en ontwikkeling.
De Blauwe Economie is en voltreffer. Vandaag zijn er meer dan 300 windturbines operationeel in het Belgisch deel van de Noordzee. Verschillende bedrijven onderhouden deze installaties op zee vanuit Oostende. In 2019 registreerde Haven Oostende 4914 invaarten van Crew Transfer Vessels (CTV’s) en 138 invaarten van Service Operation Vessels (SOV’s). Dit is een stijging van respectievelijk 7.6% en 43% tegenover 2018. Ondertussen loopt de teller van de directe tewerkstelling die gepaard gaat met de dagelijkse monitoring en het onderhoud op tot meer dan 600 personen. Een zeer belangrijke zet was de overname van alle aandelen in Rebo door Haven Oostende. De unieke troeven van de Rebo terminal in combinatie met een verbreding van de activiteitenradius zal de verdere groei van de Blauwe Economie in onze regio ten goede komen, zo luidt het.
Wat bulk en project cargo betreft, klokt de tabel af op 1.589.212 ton, een stijging van 1,7% t.o.v. 2018. De groei voltrok zich in alle cargo onderdelen, gaande van ertsen over grind en zand tot chemicaliën, landbouwproducten en kleiproducten. De hoogconjunctuur in de bouw ligt mede aan de oorzaak van deze stijging, het is dankzij de inspanningen van onze bedrijven dat de groei hard gemaakt werd. Enkel de tonnage van de windturbineonderdelen is gezakt maar voor dit jaar wordt een forse groei verwacht in dit segment.
Schepen en vissen
Oostende heeft ook een -zij het veeleer beperkt – cruise en ferrie verkeer. In 2019 werden 13 cruises in huis gehaald die 3.782 passagiers naar Oostende en omstreken brachten. Er wordt in de eerste plaats gemikt op kleinere cruiseschepen uit het hogere marktsegment. Wat een nieuwe ferry verbinding betreft is het wachten op het Brexit-verhaal. Zolang er daar onzekerheid heerst, is het moeilijk om geïnteresseerde partijen warm te maken om hierin te investeren. Een nieuwe roro-lijn behoort nog steeds tot de mogelijkheden.
De circulaire economie neemt een hoge vlucht in Haven Oostende. In 2019 werden twee circulaire bedrijven verwelkomd: Renasci en West Recycle. Beide zullen een productie-eenheid bouwen waar afvalstoffen verwerkt worden in eindproducten die terug kunnen hergebruikt worden als basisproduct. Begin 2019 is Renasci van Luc Desender begonnen met de bouw van faciliteiten in Plassendale 1. De bouw zit goed op schema en in de lente van 2020 moet het bedrijf volledig operationeel zijn. Idem dito voor West Recycle.
Finaal is er de visserijsector. Dit najaar heeft de Vlaamse Visveiling haar nieuw gebouw. Er werd 10 miljoen euro geïnvesteerd en er werken nu 55 mensen.