Port Oostende; Waterstofbunkerstation

Haven Oostende pakt uit met een heus waterstoftankstation

OOSTENDE - Haven Oostende, Parkwind en GEOxyz (het Zwevegemse bedrijf van CEO Patrick Reyntjens) hebben de bouw aangekondigd van een heus waterstofbunkerstation. Het initiatief kadert in het Europees pro ecologie project ‘ISHY’. Dit waterstofbunkerstation, dat gebouwd en geëxploiteerd zal worden door Parkwind, zal gebruikt worden om schepen te voorzien van milieuvriendelijke waterstof waarbij er geen uitstoot is. 

Het bunkerstation wordt geplaatst aan de voormalige Foxtrotsite. De bouwvergunningsaanvraag werd ondertussen ingediend en er wordt verwacht dat tegen eind 2023 dit bunkerstation operationeel zal zijn. De start van de bouwfase is voorzien voor begin volgend jaar.
In een eerste fase zullen hierdoor vier schepen per dag kunnen bevoorraad worden met waterstof. Het gaat hier in de eerste plaats om schepen die onderhoudswerkzaamheden uitvoeren aan windturbineparken, de zogenaamde crew transfer vessels of CTV’s. GEOxyz bouwt momenteel een dergelijke CTV om zodat deze deels kan varen op waterstof.
Het grote voordeel van het gebruik van waterstof in de scheepvaart is dat er geen CO2-uitstoot is. Dit is dus een volgende stap waarbij het gebruik van fossiele brandstoffen in het kader van mobiliteit waar mogelijk vermeden wordt.

Transformatie naar duurzame haven

Haven Oostende zet hiermee de transformatie verder naar een duurzame haven waarbij de focus ligt op maritieme groeimarkten. Parkwind toont hier andermaal haar vooruitstrevende rol inzake het gebruik van waterstof. GEOxyz bevestigt hiermee haar positie als innovatief bedrijf. Het is dus ook geen toeval dat deze drie partijen elkaar gevonden hebben voor de realisatie van dit project.
Volgens Dirk Declerck, CEO van Haven Oostende, is dit project een belangrijke stap in het kader van energietransitie. “We verankeren hiermee verder GEOxyz dat vorig jaar nog een concessieovereenkomst tekende in Haven Oostende en Parkwind, een toonaangevende speler op het vlak van hernieuwbare energie”, aldus Declerck. “Dit past perfect in onze strategie om duurzame maritieme groeimarkten een plaats te geven in onze haven.”
Het bunkerstation is volgens de initiatiefnemers een eerste stap op weg naar wat volgens ons de norm van de toekomst is: koolstofvrije scheepvaartactiviteiten, te beginnen met de vermindering van de koolstofvoetafdruk van onze eigen offshore-activiteiten.