Eén van de projecten is de modernisering van de Tilbury-terminal, gelegen langs de R31 richting Bredene, waar de haven fors zal investeren in de installatie van een nieuwe omheining, nieuwe verlichting, faciliteiten voor dokwerkers en een geavanceerd camerasysteem. Deze maatregelen zijn bedoeld om de site tegen begin volgend jaar aantrekkelijker te maken voor roll-on-roll-off-verkeer.
Ook wordt de Belrail-site in Plassendale sinds kort specifiek ingezet als maritieme logistieke zone. Dit zorgt ervoor dat de haven nog beter kan inspelen op de toenemende vraag naar ruimte voor logistieke ontwikkelingen.
Een andere belangrijke ontwikkeling is de investering die nu in uitvoering is ter hoogte van het Vlotdok met asfaltering, de installatie van een nieuwe omheining, evenals een nieuwe hoogspanningscabine, nieuwe verlichting en een performant camerasysteem.
In lijn met de verdere modernisering van de haven zijn op deze locatie ook de vervallen loodsen 3 en 4 recent afgebroken. Dit creëert ruimte voor nieuwe ontwikkelingen en optimaliseert het gebruik van de beschikbare terreinen als logistieke maritieme zone.
Eerder dit jaar investeerde Haven Oostende in de beveiliging van haar REBO- en OSSCO-terminal aan het Zeewezendok.
Focus op roll-on-roll-off
Met deze reeks investeringen ten belope van ruim 1,5 miljoen euro zet Haven Oostende een duidelijke koers uit richting een duurzame en toekomstbestendige groei. Door zich verder te richten op roll-on-roll-off verstevigt de haven nog maar eens haar positie in het logistieke netwerk.
“Haven Oostende blijft investeren in toekomstgerichte oplossingen”, zegt Dirk Declerck, de VCEO van de haven. “Deze investeringen versterken onze diversificatiestrategie en verstevigen onze belangrijke positie in het Vlaamse havenlandschap. Met onze verbeterde infrastructuur en focus op veiligheid, duurzaamheid en innovatie spelen we niet alleen in op de huidige behoeften, maar zorgen we ervoor dat we klaar zijn voor de uitdagingen van morgen.”
foto: Charlotte Verkeyn en Dirk Declerck