Maertens hans 20

Hans Maertens laat zijn licht schijnen op corona

LICHTERVELDE – In een recente publicatie van consultancybedrijf EY en Voka, wordt nader ingegaan op wat inmiddels hét thema is van 2020. De cruciale vraag daarbij is: waarmee scoren bedrijven na corona? “Met nog verder vooruit te kijken”, stelt Hans Maertens, de West-Vlaamse topman  van werkgeversorganisatie Voka. “Corona dwingt bedrijven meer dan ooit om na te denken over hun langetermijnstrategie.” Volgens Stefan Olivier van EY is het zelfs geen toeval dat veel familiebedrijven nu gunstig opvallen. “Zij hebben duurzaamheid op lange termijn in hun DNA zitten”; aldus Stefan Olivier.

Voka en EY vinden elkaar in EY’s verhaal over de 7 Drivers of Growth. Dat is een soort conditietest voor bedrijven en ondernemers die beseffen dat ze af en toe zichzelf een spiegel moeten voorhouden om succesvol te zijn op lange termijn. Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka, onderkent het belang van een analyse die verder kijkt dan de waan van de dag. “Wij Vlamingen blijven maar doorgaan en doorgaan”, zegt Maertens. “We zijn doeners, maar soms laten we ons te veel opslorpen door de dagelijkse gang van zaken.”

De 7 Drivers of Growth is een document dat door EY werd bijeengeschreven op basis van liefst 35 jaar ervaring met bedrijven. Daarbij wordt ook gefocust op een aantal best practices, die gebaseerd zijn op de ervaringen met ’s werelds meest succesvolle ondernemingen. Daarbij valt op dat zakelijk succes vaak niet uit de meest voor de hand liggende hoek komt. De experts van EY distilleerden zeven thema’s, waarin succesvolle bedrijven steeds weer excelleren. Door die thema’s op te sommen, te analyseren en te documenteren werden de 7 Drivers een soort methodologie. Leren van de besten, is daarbij het motto. EY gebruikt de 7 Drivers om creatief ondernemerschap te promoten bij een breed publiek en uiteraard ook om samen met cliënten dieper in te gaan op kansen die misschien onontgonnen bleven. De 7 Drivers maturiteitsscan draagt bij tot het bewust en evenwichtig optimaliseren van de groeidrivers om de strategische doelstellingen sneller te realiseren.

Alles is anders

“Dat onze globale context verandert, is niet nieuw”, vindt Hans Maertens als hij naar het coronatijdperk kijkt. “De voorbije twee, drie eeuwen heeft ons economisch stelsel voortdurend grote veranderingen doorgemaakt. Maar vandaag zie ik vier grote tendensen, zelfs revoluties, die tegelijk plaatsvinden. En dat is wel nieuw. Er is de technologisering, digitalisering, robotisering of samengevat de vierde digitale industriële revolutie. Daarnaast heb je de globalisering en internationalisering. Na drie of vier decennia van spectaculaire ontwikkelingen zie je dat die trend ook zijn grenzen kent: door corona uiteraard, maar ook met de Brexit en de politiek van de Amerikaanse president Donald Trump. Ten derde is er de verduurzaming. Iedereen erkent dat het met de opwarming van de aarde niet verder kan. En ten vierde maakt de wereld een ingrijpende demografische verandering door: de westerse wereld veroudert, terwijl het zuiden een jonge bevolking heeft.”

Volgens EY komen die vier tendensen snel en tegelijk. Dat maakt de ontwikkelingen uiterst afwisselend en onvoorspelbaar. In die uitdagende context is het niet langer voldoende dat je the fittest bent. Je moet ook the fastest zijn en in de komende decennia ongetwijfeld ook the smartest. Je moet durven vooruit te kijken en te anticiperen. “De vier revoluties dwingen bedrijven om duidelijk te zijn over hun doel en hun missie”, vindt Maertens. “Wie geen tijd neemt om daarover na te denken, komt in de middenmoot terecht en wordt afgestraft. En dus moet je af en toe in die spiegel kijken.”

Ondernemen is een zevenkamp

EY-topkader Stefan Olivier vergelijkt ondernemen met een zevenkamp. Je moet veel dingen kunnen. Elke ondernemer weet wel dat alles begint met klanten die je product willen, en dat je medewerkers nodig hebt en een operationeel kader: logistiek, fabrieken, distributiekanalen. Bij bedrijven die ook op de lange termijn echt succesvol zijn, zie je dat ze behalve die ‘customer, people, operations’ ook nog vier andere ballen in de lucht houden: technology, funding & finance, transactions & alliances en risk.

Volgens Hans Maertens is er een verband tussen die groei drijvende krachten en is dat verband anders dan vroeger. “In de vorige eeuw zouden we de scores van een bedrijf op elk van die factoren hebben opgeteld”, zegt de Voka-topman. “Wie slecht scoorde op één factor kon toch een behoorlijk algemeen resultaat neerzetten. In de 21ste eeuw staat er in plaats van een ‘plus’ een ‘maal’ tussen de factoren. Dat heeft grote gevolgen. Als je iets vermenigvuldigt, kun je een enorme boost krijgen. En dat zie je in sommige bedrijven, ook Vlaamse. Hun impact is groter en sneller. Maar zit er daarentegen één nul tussen je scores, dan is het eindresultaat ook nul. Sla je op een van die factoren de bal echt mis, dan kan het meteen over en uit zijn.”