ROESELARE – Geen beurzen, geen nieuwe klanten? Hannibal toont hoe het anders kan. Tot voor de coronacrisis rekenden heel wat bedrijven op beurzen om een groot deel van hun verkoop te realiseren. Die B2B-evenementen waren natuurlijk ideale plaatsen om aan prospectie te doen. Waren, want corona heeft dat kanaal nu jammer genoeg grotendeels of zelfs helemaal drooggelegd. “Maar dat moet nog geen reden tot paniek zijn”, zegt Johan Deketelaere, zaakvoerder van Hannibal Advertising.
“Ook voor heel wat van onze klanten waren, beurzen, events en seminaries de ideale manier om hun doelpubliek te bereiken. Voor onderhoud van contacten, maar ook voor sales. Van de één op de andere dag vielen die B2B-leads natuurlijk weg. Daarom kregen wij meer en meer de vraag naar online lead generation om dat gat op te vullen.” Aan het woord is Johan Deketelaere van het Roeselaarse Hannibal Advertising.
Dat verplichtte het bureau wel om creatief na te denken, want ook in online B2B lead generation is het vaak drummen. “Uiteraard hebben we al de nodige ervaring met B2B-leads, maar deze speciale tijden vragen toch om een speciale aanpak”, aldus Deketelaere. “En die vonden we. Met het vrijgekomen beursbudget konden we voor heel wat klanten hun online leads gevoelig verhogen of wisten we de kost per lead dan weer meer dan te halveren.” Vond Hannibal Advertising dan een nieuwe geheime formule? “Nee”, lacht Deketelaere, “Eigenlijk keken we op een nieuwe manier naar oude technieken of maakten we anders gebruik van online advertenties, landingspagina’s, videocontent enzovoort. Op Linkedin bijvoorbeeld vonden we een nieuwe manier om het netwerk van bedrijfsleiders op een heel organische manier te vergroten. Dit namen we dan als basis om aan prospectie te doen.”
Nood aan digitale doorstart
Wat kunnen bedrijven hier nu uit leren? “Wacht niet met je digitale doorstart te maken en trek ook je salesteam mee in dit verhaal”, aldus nog Johan Deketaere. “Zij kunnen niet altijd de baan op, maar ze kunnen wel nog altijd online verkopen. Dat hoeft niet via skype of teams, maar kan bijvoorbeeld ook met een goede verkoopsvideo die je aan een prospect richt. Het is natuurlijk voor iedereen beetje zoeken wat je best ligt, maar met een beetje begeleiding komt dat wel goed.”