G&V Meer03

G&V tekent voor een dekkend LNG-netwerk in België

KUURNE - Terwijl de omslag volop bezig is - van klassieke brandstoffen over hybride tot elektrisch en waterstof - blijft G&V ook nog een andere weg promoten: die van LNG (vloeibaar aardgas). Zopas opende het West-Vlaamse G&V van CEO Xavier Dewulf een derde LNG-tankstation in België. In Meer, niet zo ver van de Vlaams-Nederlandse grens, wordt samengewerkt met Rolande, marktleider op het gebied van LNG in Nederland. G&V Energy Group mag zich de grootste onafhankelijke speler noemen op de Belgische markt van tankstations. Hiermee bieden de partners, samen met de stations van Antwerpen en Habay, een dekkend LNG-netwerk in heel België. “Een belangrijke stap in de verduurzaming van het goederentransport”, zo zeggen de investeerders.   

“Wij geloven in ‘groener’ transport dat tegelijkertijd rendabel is”, aldus Jolon van der Schuit, CEO van Rolande. “Op dit moment zijn LNG en Bio-LNG daar de aangewezen brandstoffen voor. Met bio-LNG bespaart zwaar wegtransport 99,8 procent aan CO2-uitstoot ten opzichte van diesel en dragen we bij aan de doelstelling van de Europese Commissie om in 2030 klimaatneutraal te opereren.”

Het nieuwe station is gevestigd in Hoogstraten en is een openbaar 24/7 zelfbedieningsstation met twee liquified natural gas (LNG)-pompen. De capaciteit bedraagt 150 voertuigen per dag, waarbij een snelle tankbeurt zonder lange wachttijden gegarandeerd wordt. Het station is reeds opengegaan voor diesel. Vanaf vandaag kan men er ook voor LNG terecht.

Keuze voor duurzaam

De beide partners willen hun LNG-netwerk nog blijven uitbreiden, niet alleen in België (Waregem en Zellik zijn in aantocht) maar ook daarbuiten. G&V Energy Group wil vooral klaar zijn voor de duurzame transitie. “Transporteurs worden steeds meer geconfronteerd met prominente vraag van klanten om hun transport zo duurzaam mogelijk te maken”, zegt CEO Xavier Dewulf. “Daarom gaat G&V samen met hen steevast opzoek naar de meest passende en langdurige oplossing. Hetzij klassieke – of alternatieve brandstoffen (zoals LNG of EV), maar vaak is het de slimme combinatie van beiden die het duurzaamst blijkt.”

De keuze voor Meer kwam er niet toevallig. Volgens Xavier Dewulf is deze locatie één van de belangrijkste verkeersassen voor transit transport door België.