Sinds kort werd het wagenpark van het Kuurnse bedrijf G&V Energy Group nv uitgebreid met 5 extra Audi A3’s op CNG (aardgas). Ondertussen exploiteert de groep onder de merknaam ENORA (een partnerschap met Electrabel/Engie en ELSA) reeds een aantal tankstations waar ook CNG kan getankt worden en er staan nog uitbreidingen gepland. Daarnaast kan er met de multibrand CAPS Fuelcard ook bij partnernetwerken zowel klassieke brandstoffen als CNG getankt worden (voor meer info: www.caps.be).
Samengeperst gas, ook wel CNG genoemd (Compressed Natural Gas) komt uit het gewone distributienetwerk en wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om te koken, een woning te verwarmen, enzovoort. Het gas wordt onder hoge druk gezet voordat het in de tank van het voertuig wordt geïnjecteerd. De tank is ingewerkt in het chassis van het voertuig naast de benzinetank. Deze bi-fuel voertuigen bieden een autonomie en rijcomfort aan die identiek zijn aan voertuigen op traditionele brandstoffen. CNG-voertuigen stoten amper fijnstof uit (-95 procent) en ook NOx (mede verantwoordelijk voor ziektes aan luchtwegen en smogalarm) worden met 90 procent verminderd. CO2-emissies zijn 27 procent lager ten opzichte van benzinevoertuigen en 12 procent ten opzichte van dieselvoertuigen. Daarnaast zijn CNG-voertuigen ook stiller. CNG mag niet verward worden met LPG (Liquified Petroleum Gas) die niet dezelfde milieuvoordelen biedt als CNG. CNG-voertuigen kunnen ook niet geweigerd worden in ondergrondse garages gezien het gas lichter is dan lucht en onmiddellijk verdampt. Een extra voordeel is dat deze voertuigen ook fiscaal voordeliger zijn. (KC)