De onafhankelijke West-Vlaamse energiegroep G&V van CEO Xavier Dewulf wil meer dan haar steentje bijdragen tot de ecologische doelstellingen. Daarom wordt fors ingezet op tanken met gecomprimeerd aardgas (bekend als CNG) via het concept ENORA. Zopas werd in het Waalse Mont-sur-Marchienne een nieuw tankstation geopend dat alweer moet bijdragen tot een meer zuivere lucht. Na Doornik, Nijvel, Woelingen (Lessen), Moeskroen en Jemappes is dit het achtste station van ENORA en het zesde al in Wallonië.
ENORA werd gelanceerd in 2015 en is een partnerschap tussen de Waalse intercommunale ELSA (filiaal van IDETA), ENGIE Electrabel en G&V Energy Group. De doelstelling van ENORA is om de referentie te worden van groene mobiliteit op aardgas. ENORA positioneert zich als onmisbare speler van CNG in Wallonië voor het grote publiek alsook voor bedrijven. Veel ondernemingen hebben er reeds voor gekozen om hun hele vloot om te vormen naar CNG-wagens. Bovendien kent de jaarlijkse verkoop van CNG-wagens een veelbelovende evolutie: van 650 verkochte wagens in 2013 naar 3.000 in 2016.
Ter gelegenheid van de opening van het nieuwe station in Mont-sur-Marchienne, heeft ENORA donderdag aangekondigd dat ze een nieuw project zal realiseren in 2017 in Zinnik. Er werd ook een partnerschap met IDELUX opgericht om een haalbaarheidsstudie uit te voeren voor de ontwikkeling van een netwerk van stations in de provincie Luxemburg. Dit zorgde tevens ook voor de opstart van nieuwe projecten op verschillende locaties (Neufchâteau, Marche-en-Famenne en Aarlen).
G&V Energy Group is een Belgische onderneming op de markt van tankstations die haar hoofdzetel in Kuurne heeft, nabij Kortrijk. Dankzij de overname van de tankstations van Esso in de regio’s Brussel, Henegouwen en in Vlaanderen is de onderneming een van de grootste onafhankelijke spelers op de nationale markt geworden. Vandaag bezit G&V 180 eigen tankstations onder de merken G&V en Esso. Volgens officiële statistieken veroorzaken gemotoriseerde verplaatsingen 18 procent van de totale broeikasgassen in Europa. Wagens op aardgas stoten echter 12 procent minder broeikasgassen uit dan een dieselwagen en 95 procent minder fijnstof uit. De ontwikkeling van een netwerk van CNG-tankstations in België is een essentiële voorwaarde voor de ontwikkeling van dit milieuvriendelijk transportmiddel in de toekomst, aldus G&V.