De chipfabriek in Oudenaarde vroeg in juli het faillissement aan. 440 mensen verloren hun baan. BelGaN ontwikkelde en produceerde halfgeleiders op grote schaal voor de auto-industrie.
“Het is in ons aller belang om die technologie lokaal te verankeren”, aldus Guido Dumarey. “We hebben onder meer met het Leuvense imec wereldexpertise in eigen land. Als we niet afhankelijk willen worden van pakweg Taiwan of China, dan doen we er goed aan om snel op de bal te spelen. Een Belgische of Europese oplossing dringt zich op, zo niet laten we een historische kans liggen waar we later wel eens heel veel spijt kunnen van hebben.”
Strategische keuze
Steeds volgens Dumarey had en heeft BelGaN aan de basis nog altijd veel potentieel. “Maar en moet wel dringend geïnvesteerd worden in nieuwe technologie”, zegt de dynamische West-Vlaamse ondernemer. “Zo moeten de chips opgeschaald worden van 6 naar 8 inch, naast een aantal andere ingrepen. Iemand zal het moeten doen, maar liefst iemand van eigen Belgische, Vlaamse of Europese bodem. Het goede nieuws is dat het huidige machinepark voor een groot deel aanpasbaar is. Wie de overnemer ook wordt, Vlaanderen, België of Europa moet dit dossier financieel helpen steunen, puur om strategische redenen.”
Bedrijvendokter met kennis van zaken
Recent liet de curator weten dat er meerdere kandidaat-overnemers waren zonder namen te noemen. Bedrijvendokter Guido Dumarey is één van de kandidaten die inmiddels een bod op tafel legde, zo bevestigt hij aan Made in West-Vlaanderen.
Dumarey staat bekend als een specialist in het realiseren van turn arounds. Hij kent bovendien de sector van de autoassemblage als zijn broekzak. “Als we deze technologie op punt zetten dan is dat een perfecte wissel voor de toekomst, overigens lang niet alleen voor de auto-industrie.”
foto: archief Mediahuis