De Nederlands-Duitse combinatie VDL-Schmitz Cargobull blijft zodoende de enige kandidaat om nog meubelen te redden bij Van Hool. Bij de vakbonden is de exit van Dumarey geen grote verrassing, zo meldt het persagentschap Belga. Dumarey had al laten blijken dat de prijs voor de totale inboedel te hoog was, zeker gezien de bodemvervuiling rond de site van Van Hool in Koningshooikt. Voor zover bekend werd er 200 miljoen euro gevraagd.
Dumarey heeft zich een hele reputatie opgebouwd als ‘bedrijvendokter’ met de focus op turn arounds en hij gelooft dat busbouw in Vlaanderen mogelijk blijft. “Ik zou, mits faling, op de bres springen mochten er drie voorwaarden voldaan zijn,” aldus Dumarey een maand terug in een gesprek met Made in West-Vlaanderen. “Een: een standaardisatie van de voorwaarden door de overheid (lees: een zelfde playing level field). Twee: mits we schaalgrootte kunnen bereiken. Drie: mits verder gaande automatisatie. Inmiddels moeten we vaststellen dat er in België ten gronde niets is gebeurd tussen het debacle van Renault Vilvoorde (1997) en Van Hool nu. De loonlast en de fiscale druk blijven even hoog. Voeg daarbij nog het nekschot van de index en dan weet men het wel. En waarom moet de overheid hier verdienen aan pakweg overuren of op ontslagvergoedingen?”
foto: Mediahuis (archief)