KORTRIJK – Het is bekend dat West-Vlaamse consumenten graag even over de grens wippen om water of voeding aan te kopen. Nieuwe cijfers, afkomstig van de voedingsfederatie Fevia, bevestigen het fenomeen. In 2018 kochten Belgen voor 616 miljoen euro aan in onze buurlanden, een stijging met 4,6 % ten opzichte van 2017. Vooral in Frankrijk kopen Belgen steeds meer: vorig jaar maar liefst 273 miljoen euro, een stijging met 7,5%. Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, trekt meer dan ooit aan de alarmbel en roept de volgende regeringen opnieuw op om komaf te maken met de opeenstapeling van accijnzen en taksen die producten in ons land duurder maken en onze eigen economie schade toebrengen.
Volgens Fevia zijn de grensaankopen in Frankrijk gestegen met 71,7% in tien jaar tijd. De analyse van het aankoopgedrag van 5.000 Belgen laat er geen twijfel over bestaan: Belgen gaan steeds vaker hun voeding en dranken in onze buurlanden aankopen. Na een korte terugval door de verscherpte grenscontroles na de aanslagen in 2017 trekken Franse retailers opnieuw meer Belgen over de grens. Naar Nederland is de stijging minder uitgesproken, wellicht omdat Nederlandse retailers zich de voorbije jaren in ons land kwamen vestigen en Nederland het btw-tarief optrok tot het niveau van ons land.
“Grensaankopen zijn geen randfenomeen, maar een steeds groter wordend probleem”, aldus Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia. “Onze producten duurder maken, schaadt onze bedrijven maar verzwakt ook de volledige Belgische economie. Louter budgettaire maatregelen die op korte termijn geld in de lade moesten brengen, zorgen er zo voor dat de schatkist eigenlijk zelf ook inkomsten verliest. We roepen de toekomstige regeringen dan ook op om te denken op de langere termijn. Schaf de opeenstapeling van taksen af en investeer verder in innovatie.”