Uit een onderzoek door het gespecialiseerde bureau GfK blijkt dat de Belgen hun voeding en drank steeds meer aankopen in onze buurlanden. Vooral Frankrijk profiteert danig van het stijgend aantal aankopen door vooral West-Vlamingen. FEVIA, de Federatie van de Belgische voedingsindustrie, waarschuwt voor een negatief impact op de tewerkstelling in eigen land en voorspelt een bijkomende verlies van 150 miljoen euro voor de Belgische economie.
Het onderzoek van GfK is gebaseerd op 5.000 gezinnen die op continue basis hun aankopen met betrekking tot algemene voeding doorgeven. Met behulp van een scanner geven de respondenten in welke aankopen ze waar hebben gedaan. Het onderzoek toonde aan dat Belgen in 2015 voor 723 miljoen euro voeding en dranken aankochten in onze buurlanden. De grensaankopen zitten bovendien duidelijk in de lift: sinds 2008 kochten Belgen 40 procent meer over de grens. De nieuwe data geven nu meer gedetailleerde informatie en FEVIA vindt het tijd voor actie. “Vooral Franse supermarkten zien steeds meer Belgen aan de kassa want sinds 2010 verdubbelde het aantal grensaankopen richting Frankrijk,” waarschuwt Chris Moris, directeur-generaal bij FEVIA. “We verliezen vandaag ongeveer 100 miljoen inkopen aan onze zuiderburen alleen al, om nog te zwijgen over Nederland, Luxemburg en Duitsland. Dat zijn zorgwekkende cijfers want elke euro die we uitgeven in de buurlanden is een verlies voor de Belgische economie. Het dreigt de effecten van de taks shift en van onze sterke export teniet te doen en zal onvermijdelijk jobverlies in de Belgische voedingsindustrie tot gevolg hebben.”
De Belgische grensshopper woont gemiddeld op 18 kilometer van een van de buurlanden. Dat veel Belgische consumenten voldoen aan deze beschrijving blijkt uit de cijfers: vandaag gaat 1 op 3 Belgen minstens één keer per jaar over de grens om voeding en drank aan te kopen. 22,7 procent doet dat zelfs 2 keer of meer per jaar. Leeftijd en inkomen blijken dan weer geen invloed te hebben op het shoppingsgedrag over de grens. Uit het onderzoek van GfK blijkt nog dat binnenkort een kwart van de Belgen 2 keer of meer per jaar over de grens voeding en dranken zullen aankopen en dat die groep dat steeds vaker zal doen. (KC)