KUURNE – In het centrum van Kuurne begint Gregory Van Wonterghem, CEO van de wel bekende familiale horeca- en eventgroep, met een heus pop-up restaurant. De deuren zwaaien donderdag voor het eerst open. Gecertifieerd en conform alle veiligheidsmaatregelen die corona met zich meebrengt. De pop-up zaak krijgt de naam Gustaaf mee, zo genoemd naar de stichter van de familiale groep.
Het was Gustaaf Van Wonterghem die er in de jaren dertig aan dacht uit te pakken met een feestzaal. Vandaag zet de derde generatie, met Gregory Van Wonterghem aan het stuur, de zaken verder. De voorbije zomer was voor de bekende redenen niet de beste periode voor Huis Van Wonterghem. Maar optimism is a moral duty, zoals de leuze van de familie luidt. En dus wordt van de nood een deugd gemaakt met een pop-up restaurant, waar -de van Wonterghems indachtig – kwaliteit en passie voor voeding centraal zullen staan.
De tijdelijke zaak krijgt de naam van de stichter mee, een eerbetoon zeg maar aan de man die samen met zijn vrouw Angèle de krijtlijnen uitzette voor wat en succesrijke zaak zou worden. Gustaaf, in de volksmond Staf Van Wonterghem, had één grote leuze: “Je kan maar beter één kaars aansteken dan de duisternis te vervloeken.” En dat is exact wat Gregory Van Wonterghem nu in de praktijk toepast. Oude wijsheden, ze hebben nog altijd hun waarde en belang in het hedendaags ondernemerschap. In 2006-2007 schreef baron en ex-CEO van Barco Hugo Vandamme er zelfs een boekje over (‘Wat baten kaars en bril?‘, uitgegeven bij Roularta Books).