Op het zogenaamde “Google for Entrepreneurs” weekend voor starters in Oostende, sleepte een delegatie van de Kortrijkse school RHIZO Lyceum Onze Lieve Vrouw Vlaanderen een prestigieuze prijs in de wacht. Het studententeam creëerde binnen een tijdsspanne van 54 uren bij Greenbridge een nieuwe start-up luisterend naar de naam STEMBOX. STEMBOX wil een jong bedrijf zijn dat kant-en klare STEM-pakketten aanbiedt aan STEM-leerkrachten. STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Maths en is een nieuwe trend binnen onderwijs die is overgewaaid vanuit Verenigde Staten. Voor deze richting bestaan nog geen uitgewerkte lespakketten wat ervoor zorgt dat STEM-leerkrachten grotendeels op zichzelf zijn aangewezen. STEMBOX biedt niet alleen kant-en-klaar lesmateriaal maar is vooral uniek door de combinatie van STEM-materialen (microcontroller, sensoren, lampjes …) uitgewerkte STEM-projecten en handleidingen voor de leerkrachten. Dit materiaal wordt samengebracht in een handig pakket, de STEMBOX.
Het feit dat een leerlinge uit het zesde jaar wetenschappen-wiskunde (Nathalie Saikali) en een leerkracht fysica (Joos Van Cauwenberghe) deze prestigieuze prijs winnen is erg bijzonder. Enige tijd geleden werd in RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen een oproep gelanceerd naar leerlingen om samen met de leerkracht fysica deel te nemen aan het Startup-weekend van Google. “Deze oproep past binnen het beleid dat de school voert, namelijk inzetten op innovatieve en activerende leermethodes”, vertelt Joos Van Cauwenberghe. Twee leerlingen, Nathalie Saikali en Casimir Coussement, tekenden in op de oproep. “Ik ben er door dit weekend nog meer van overtuigd geraakt dat als je een idee hebt, je er ten volle moet voor durven gaan”, zegt een ondernemende Nathalie Saikali. (KC)