Dejonghe zette zijn eerste stappen in de marketingwereld toen hij nog piepjong was. Als jonge twintiger begon hij met drukwerk en ontwerp. Niet veel later richtte hij samen met een aantal vennoten B.AD (Belgian Advertising) op. In de elf jaar als medezaakvoerder van het marketingbureau bedacht hij samen met zijn team en de vennoten onder meer de ‘Ster’ van Kinepolis, voerde hij diverse campagnes voor Studio 100 en verzorgde hij de marketing voor de eerste Vlaamse versie van de realitysoap Big Brother. In 2001 verkoopt Dejonghe zijn aandelen aan de resterende vennoten en begint een nieuw avontuur: Adfundum.
In 2003 kocht Dejonghe een pand in Rumbeke en bouwde aan een team van creatieven, projectmanagers, online marketeers en copywriters. “Ik heb altijd gewerkt volgens hetzelfde motto: PRR”, aldus Dejonghe. “Adfundum staat en stond voor mij gelijk aan Plezant werk, Relevant werk en Rendabel werk, en die manier van werken ging op voor alle medewerkers.”
Vandaag viert Adfundum zijn twintigjarig bestaan, meteen ook de laatste ‘verjaardag’ die Dejonghe als CEO meeviert. Adfundum heeft een stevig portfolio uitgebouwd. Naast campagnes voor Konvert, Floralux, Grando Keukens, Drinxit, PlastIQ en het eigen OBUZ-bier, werkt Adfundum ook voor andere klinkende namen als Lakebos, Tomabel, Het Cobergher Hotel en Mulder Natural Foods.
Koen Depaepe was meer dan 26 jaar actief als COO bij RS Motors in Ingelmunster. Onder zijn leiding bouwde RS Motors het eerste officiële Porsche Centre in West-Vlaanderen uit tot een grote naam in de automobielwereld. Een tijdje geleden hing Depaepe de sleutels spreekwoordelijk aan de haak en ging op zoek naar een nieuwe uitdaging. “Ik heb heel veel plezier beleefd aan mijn tijd bij RS Motors, maar het ondernemerschap roept al een tijdje en die schreeuw naar een nieuwe uitdaging begon steeds luider te klinken.”
Puzzel in elkaar
Dat Depaepe bij Adfundum uitkwam, was eerder toevallig. Maar de puzzelstukken vielen vrijwel meteen in elkaar. “De ‘advertentie’ waarin de verkoop van het bureau vermeld stond, wekte meteen mijn interesse en dat om meerdere redenen”, aldus de kersverse CEO. “Ik ben zelf afgestudeerd in de richting toegepaste communicatie en mijn dochter Emma haalde twee jaar geleden haar master communicatiemanagement. De sector is ons dus niet geheel onbekend. Emma heeft ook al wat ervaring kunnen sprokkelen afgelopen twee jaar bij een ander marketingbureau. Daarenboven konden we ons vinden in de stijl van Adfundum, waren we gecharmeerd door het klantenportfolio en zagen we nog veel groeipotentieel. Ik keer met andere woorden terug in de tijd en kies voor een sector die aansluit bij mijn studies van zo’n dertig jaar geleden. Mijn dochter neemt de rol als projectmanager op.”