Drie jaar terug blaasde ‘la Demeulemeester’ de aftocht uit haar eigen modelabel en het naar haar genoemde modehuis. Ze verkocht de zaak aan de Italiaan Claudio Antonioli. Toen al liet ze verstaan dat ze in de toekomst creatief verder wilde gaan, mits nieuwe paden in te slaan.
Drie jaar later is het zo ver, met de lancering van een nieuw en – naar haar eigen zeggen – uniek parfum. Een lang gekoesterde droom die nu uitkomt, zo zegt ze zelf. Ze broedde ook geruime tijd op het brouwsel en ging onder meer in de leer in de grootste geurbibliotheek ter wereld, in Versailles. Ook het Zuid-Franse Grasse, het mekka van de parfums, mocht niet op haar ontdekkingsreis ontbreken. In het magazine Sabato heeft ze het over een unieke ontdekkingsreis in een haar onbekende wereld. A, zo heet het parfum, is samengesteld van uitsluitend natuurlijke grondstoffen. Geen parfum dus samengesteld uit chemische geuren voor de massaproductie.
It’s all in the family
In haar nieuw ondernemersverhaal kreeg ze de steun van haar man Patrick Robyn en van zoonlief Victor. In die zin is het een family affair. “Wat een luxe om zo samen iets te kunnen creëren”, dixit Demeulemeester nog in Sabato. “We zijn alle drie zeer complementair.”
Claudio Antonioli heeft zich geëngageerd om het nieuwe product van Ann Demeulemeester te helpen lanceren in de markt. De Italiaan heeft eigen winkels in Milaan, Ibiza, Turijn en Lugano. En uiteraard in de Antwerpse flagshipstore van Antonioli. Ook in luxewinkels in Parijs en Londen zal het parfum opduiken.
foto: Mediahuis (archief)