Balta management Hannover 19

Geplaagd Balta staat niet aan de klaagmuur

SINT-BAAFS-VIJVE – Tapijtengroep Balta heeft een moeilijk 2018 achter de rug, zo blijkt uit de publicatie van de jaarcijfers. De omzet daalde met 2,3 procent naar 646,2 miljoen euro en het EIBITDA (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) viel met 17 procent terug naar 72,4 miljoen euro. Ook de schuldgraad steeg nog eens fors. Er wordt dit jaar geen dividend uitbetaald aan de aandeelhouders. Toch ziet de Franse CEO lichtpunten.

Verwacht wordt dat 2019 opnieuw een moeilijk jaar van transformatie wordt. “Over het algemeen zal de economische omgeving voor retailers in Europa, versterkt door de onzekerheid rond Brexit, een moeilijke context blijven vormen voor onze Europese activiteiten”, heet het officieel in het persbericht. Maar Balta ziet ook positieve signalen. Zo zijn de vooruitzichten voor de rugs- en commercial-activiteiten in de VS veelbelovend, zoals ook al bleek in het vierde quarter van 2018. “Wij verwachten dat de impact op onze jaarwinst gecompenseerd zal worden door de prijsverhogingen die we gedaan hebben, samen met de eerste voordelen van onze initiatieven voor groei en kostenbesparing, die vanaf 2020 een grotere impact zullen hebben”, aldus nog Balta.

Balta zag ook zijn schuldgraad fors toenemen. Volgens experts zou Balta er goed aan doen om bepaalde ‘onderdelen’ af te stoten. Die of andere beslissingen liggen echter in de handen van het Amerikaanse durfkapitaalfonds Lone Star, dat meerderheidsaandeelhouder is. In de wandelgangen stellen velen zich de vraag of Lone Star übehaupt de goede partij is voor Balta.

Nieuwe waarde creëren

De Fransman Cyrille Ragoucy, interim-CEO en voorzitter van de raad van bestuur van Balta, wil vooral niet aan de klaagmuur staan. “Als we terugblikken op 2018 moeten we concluderen dat het een moeilijk jaar was voor Balta”, aldus Ragoucy. “Om te beginnen ondervonden we de gevolgen van een zwakke economische omgeving in enkele van onze Europese kernmarkten. Bovendien ontsnapte Balta niet aan de kosteninflatie die de hele sector treft, voor grondstoffen en voor transport- en energiekosten. Dat konden we niet volledig compenseren met onze acties op het gebied van kostenbesparing en productprijszetting. We beëindigden het jaar met betere resultaten voor het vierde kwartaal in vergelijking met Q4 2017, in lijn met die doelstellingen. In de afgelopen maanden hebben we een grondige strategische en operationele evaluatie uitgevoerd, en ik ben ervan overtuigd dat we het volledige potentieel van onze onderneming zullen kunnen realiseren om op die manier waarde te creëren. Met het programma NEXT hebben we al verschillende strategische en tactische groeiprojecten en kostenbesparingsinitiatieven opgestart om onze resultaten over een periode van drie jaar aanzienlijk te verbeteren.”

Feit is dat het NEXT programma van Balta opnieuw een aantrekkelijke bruid moet maken.