lab9

Geert Coolman (Lab 9) pakt uit met verbazende resultaten

KORTRIJK -33% meer bezoekers in de winkels, 16% meer klanten die kopen, een omzetstijging van 6,4 procent en een groeiverwachting van 10% voor 2025. Lab9, het bedrijf van West-Vlaming Geert Coolman, floreert als nooit voordien, zo blijkt uit de pas gepubliceede jaarcijfers. Vlaanderen was goed voor 66,5% van de omzet, in Wallonië werd er 32,5% omzet gerealiseerd.

 

2024 was opnieuw een goed jaar voor de Kortrijkse Lab9 Group, de enige Apple Premium Partner van ons land met B2B-speler Lab9 Pro en B2C-retailer Lab9 Stores. De groep realiseerde een EBITDA van zo’n 6,3 miljoen euro, 15,1% meer dan in 2023. Lab9 Group kende een omzetgroei van 6,4% in 2024 naar 157 miljoen euro omzet. In 2025 wil Lab9 naar het zeggen van de CEO inzetten op de verdere uitbouw en optimalisering van zijn winkels in heel België.

Lab9 Stores (B2C, bekend in het straatbeeld) kende een algemene groei van 6,4% in 2024. De retailer voegde ook twee winkels toe aan zijn bestaand aanbod: een overname in Waterloo en een nieuwe vestiging in Wijnegem waardoor er nu 31 winkels zijn. De groep heeft ingezet op efficiëntie en toegevoegde waarde voor haar klanten en dat heeft geloond. Lab9 trok 1,6 miljoen bezoekers naar haar winkels, een stijging met 33%. Het aantal kopende klanten steeg met 16%, maar het gemiddelde bedrag van het ticket ligt wel lager. Klanten doen met andere woorden kleinere investeringen.

Een eigen DNA

Geert Coolman, CEO van Lab9 Group, is trots op het DNA van de Lab9-winkels. Lab9 zette met name sterk in op de klantenbeleving, met snelle en degelijke service, in house-reparaties door gecertificeerde service engineers, en een klantvriendelijke service. De winkels zijn rechtstreeks telefonisch bereikbaar, in plaats van gebruik te maken van een callcenter. Ze bieden ook gratis opleidingen aan.

Een belangrijke ideologie in 2024 was de omni-channel werking. Lab9 vernieuwde zijn webshop, om dezelfde klantenbeleving te bieden als in de winkels, met positieve gevolgen. Het Apple-gamma staat front & center op de website, gebruikers vinden gemakkelijk compatibele accessoires voor hun toestellen, kunnen online herstellingen aanvragen en kunnen gratis trainingen boeken. De webshop doet het dan ook zeer goed, met 2,1 miljoen bezoekers en een verdubbeling van de verkoopcijfers, van 3,3 naar 6,7 miljoen euro.

Verwachtingen en uitdagingen 

Geert Coolman kan moeilijk anders dan tevreden zijn met het geboekte rapport.

“Over het algemeen zijn we tevreden met onze resultaten voor 2024, ondanks de moeilijkere conjunctuur”, zegt Coolman. “Toen we onze doelstellingen voor 2024 opmaakten hadden we gerekend op de vlotte integratie van Apple Intelligence met de iPhone 16. Jammer genoeg liep die in Europa vertraging op. Het goede nieuws voor 2025 is dat de goedkeuring van deze technologie in Europa allicht in april zal komen. We verwachten daarom dat we dit jaar sterker zullen groeien. We mikken concreet op een groei van 10% in 2025.”