Het goede nieuws is dat de operationele uitdagingen op de containerterminals en de congestie zijn sinds het derde kwartaal van 2022 langzaam afnemen. Daar tegenover staat dat de economische onzekerheid en de inflatie zorgden voor een wereldwijde vertraging in de vraag naar containervervoer en het schrappen van afvaarten, vooral die uit het Verre Oosten. Samen met het aanhoudende conflict in Oekraïne, waardoor de aan Rusland gerelateerde trafiek in de eerste drie maanden van 2023 twee derde lager lag dan in dezelfde periode vorig jaar, resulteert dit in een daling van de containeroverslag met 6,6% in ton en 5,7% in TEU, in vergelijking met het eerste kwartaal van 2022.
Opstekers voor Zeebrugge
Twee opstekers evenwel voor Zeebrugge apart. Zeebrugge is en blijft de grootste autohaven ter wereld. In totaal beschikken de terminals over een oppervlakte van meer dan 400 hectare met een parkeercapaciteit van 210.000 eenheden. Auto’s van alle grote merken uit de automobielsector passeren er de revue en voor veel merken is Port of Antwerp-Bruges – in de praktijk gaat het zoals bekend om Zeebrugge – dé intercontinentale en Europese hub.
Andere zwaluw die de lente maakte is de toename van het cruiseverkeer. In de eerste 3 maanden van 2023 verwelkomde Zeebrugge al liefst 29 cruiseschepen. De inspanningen om het cruisetoerisme over het hele jaar te spreiden leveren zo een nieuw eerste kwartaalrecord op.