Frigro Congo

Frigro haalt referentiecontract binnen in Congolese Virungapark

WEVELGEM – Het West-Vlaamse familiebedrijf Frigro verscheept dezer dagen een koelinstallatie op zonne-energie naar het Congolese Goma, de toegangspoort naar het wel bekende en wereldberoemde Virungapark van de Belg Alexander de Merode. De broers Bert en Koen Decuypere hebben het over een belangrijk referentiecontract, dat nog meer deuren moet openen in Afrika. Frigro is een specialist van koelinstallaties, warmtepompen en isolatiepanelen. Een verborgen parel in het rijke West-Vlaamse kmo-landschap. Bij Frigro werken 44 mensen.

De broers Decuypere leiden de zaak, die in 1980 door hun ouders werd opgericht, in de tweede generatie. Sinds het ontstaan kende de kmo bijna ononderbroken groei, niet in het minst dankzij zijn exportpolitiek. Frigro evolueerde zo van een lokale marktspeler tot een bedrijf dat de Benelux en Noord- Frankrijk bedient en nu ook meer en meer buiten de Europese grenzen treedt. “In Europa stellen we vast dat de grote spelers erg dominant zijn”, zegt Bert Decuypere. “Dat heeft ons verplicht om ook minder verzadigde markten op te zoeken. Afrika staat daarbij hoog op de lijst. Laatst nam ik deel aan een FIT-handelsmissie in Rwanda, wat ongetwijfeld een doelmarkt kan worden voor ons. De voorbije jaren konden we al contracten versieren in een zestal Afrikaanse landen. Risky business? Ach neen. We bouwen zoals het hoort onze waarborgen in en hebben goede ervaringen. In principe vragen we voorafbetaling, zo kom je niet voor verrassingen te staan.”

In Wevelgem staat nu een vracht klaar met bestemming Goma. Opdrachtgever en klant is het Virungapark. “Een heel mooi referentiecontract voor een koelinstallatie op zonne-energie”, aldus Bert Decuypere. “De eerste contacten, toen nog met een Belgisch kaderlid van Virunga, dateren van enkele jaren terug. Deze deal is zeer belangrijk voor ons, want ze  zal nieuwe deuren openen. Om het met een boutade te zeggen: als je het daar kan waarmaken, dan kan je het ook elders in Afrika waarmaken. Onze sterk service gerichte aanpak, gekoppeld aan een grote knowhow, maken vaak het verschil.”