ZWEVEGEM – Oliva Cigars, het Nicaraguaans-Amerikaans bedrijf van de familie Vandermarliere, pakt uit met een primeur in de sigarenwereld: een unieke QR-code voor elke sigarendoos uit de lijn Serie V Melanio. Met deze QR-code krijgt de consument informatie over de oorsprong van de sigaar en de wonderlijke wereld waar de sigaar gemaakt werd. De J.Cortès-sigarendozen krijgen deze QR-code voorlopig niet.
QR-codes – of Quick Response-codes – worden al geruime tijd gebruikt op verpakkingen, maar in de wereld van de sigaren waren ze nog onbekend en onbestaande. Deze tweedimensionale pixelcodes zijn eenvoudig te scannen met een smartphonecamera en bevatten meer informatie dan klassieke barcodes.
Vanaf nu zal Oliva Cigars een unieke QR-code afdrukken op elke sigarendoos van de Serie V Melanio. “Wie zo’n code scant, krijgt gedetailleerde achtergrondinformatie over die specifieke sigaar,” licht CEO Cory Bappert toe. “Zo kunnen we tonen waar precies de fabriek ligt waar de sigaar gerold werd en welke tabak daarvoor werd gebruikt. En we identificeren ook de Bonchero en de Rolero. De Bonchero werkt in de eerste stap voordat de sigaar wordt gerold, terwijl de Rolero ervoor zorgt dat het omblad om de sigaar wordt gerold”
Oliva onthult zo niet enkel het gezicht achter het product. Het bedrijf heeft ook video’s opgenomen in hun fabrieken (Nicargua, VS) achter de QR-codes, in samenwerking met de Belgische studio Cnockspot. “Mensen willen graag weten van welke boerderij hun eten komt; waar hun portemonnee en T-shirt is gemaakt en wie de tafel heeft afgewerkt die ze net hebben gekocht”, zegt Fred Vandermarliere. “We zijn blij dat we als eerste in de branche een soortgelijke ervaring kunnen bieden voor sigarenrokers.”
Extra ervaring
Esoptra, de in Herentals gevestigde start-up op het vlak van datatechnologie, hielp bij de ontwikkeling van deze innovatieve aanpak. Hun platform ZAZA.Rocks (“Zero App Zero Account”) maakt gebruik van QR-codes om het traject van een uniek product eenvoudig te koppelen aan de ervaring van een unieke klant. Via de ZAZA QR-code wordt een uniek communicatiekanaal geopend tussen de roker en de sigaar dat in twee richtingen werkt. De roker krijgt interessante informatie over de sigaar en geeft in ruil daarvoor feedback over zijn rookervaring. In de toekomst willen we de QR-codes nog verrijken met extra functies die nuttig zijn voor onze klanten.
Deze innovatie, die uniek is in de sigarenwereld, past perfect bij het concept van Oliva. Frederik Vandermarliere voegt hieraan toe: “Een sigaar is niet alleen om te roken, het gaat ook om puur genieten. Met deze innovatie willen we onze sigarenkenners een extra ervaring bieden.”