Namens de Franse groep Egis, dat zowat 15 luchthavens in portfolio heeft, mocht Dumas al opdraven in Lyon, in Tahiti (Polynesië) en in een aantal Afrikaanse steden zoals Brazaville en Abidjan. Hij vervulde die opdrachten als luchthavenbeheerder telkens met grote onderscheiding. Inmiddels heeft hij er al drie decennia aan ervaring opzitten.
Eric Dumas komt echter in Oostende aan (waar hij ook woont) op een niet bijster gelukkig moment, een gevolg van de algemene crisis die de luchtvaart vorig jaar diep in het hart troef. Oostende Airport ondervond dat aan de lijve en werd midscheeps getroffen zoals de cijfers bewijzen. Over het hele jaar 2020 kwamen liefst driekwart minder reizigers opdagen. Per dag amper 300 gemiddeld, in totaal over het hele jaar 111.499. Een schril contrast met de jaren voordien toen de luchthaven aan de kust bewees veel meer capaciteit aan te kunnen. Oostende ving toen heel wat luchtvaartmaatschappijen en reislustigen op die niet langer langs Zaventem konden transiteren. Eric Dumas zegt te denken dat 2020 een dieptepunt was en dat het vanaf 2021 enkel maar beter kan gaan met het passagiersverkeer.
De roeping van vracht
Dumas is zeer hoopvol gestemd over de roeping van Oostende als vrachtluchthaven. De cijfers van 2020 bewezen al dat het de goede richting uitgaat met een verdubbeling van vrachtvervoer naar 52.659 ton. Zoals bekend staat een grootscheeps cargoplan op de agenda, waarbij de capaciteit en de infrastructuur grondig worden opgeschaald. Bart Versluys investeert mee in die plannen. Marcel Buelens, de uittredende CEO van de luchthaven, staat in de komende maanden nog Eric Dumas bij om de opvolging vlotter te laten verlopen.