Ronse Stéphane

Foodbag, het West-Vlaamse Hello Fresh, ziet zijn omzet een kwantumsprong maken

BRUGGE – Het vicieuze virus zorgt niet alleen voor kommer en kwel. In sommige sectoren zwelt de business zelfs danig aan. Eén van de voorbeelden is retailer Foodbag van Bruggeling Stéphane Ronse. Foodbag is de West-Vlaamse équivalent van het allicht meer bekende en Duitse Hello Fresh en zet bij de thuisleveringen in op topkwaliteit. De omzet, het aantal bestellingen, het aantal bereide maaltijden, alles explodeert sinds drie weken.

Koop meer lokaal. Als de rook rond de coronacrisis zal verdwenen zijn, zal de hang naar en aandacht voor lokale handelaars allicht één van de grote pluspunten zijn. Dat werd de voorbije dagen al bewezen bij de hoevewinkels die de vraag en de belangstelling hand over hand zien toenemen.

Dezer dagen hoor je Stéphane Ronse van Foodbag ook niet klagen. In 2014 hield hij zijn businessconcept Foodbag boven de doopvont en begon hij particulieren thuis te beleveren met zoveel mogelijk grondstoffen van eigen bodem. Het bleek een uitstekende strategische keuze want de markt volgde snel. Een prima en gebruiksvriendelijke website deed de rest. De huidige crisis geeft een enorme boost aan de business. Noem het maar een kwantumsprong. “We zijn bij ons echt een explosieve stijging aan het beleven”, zegt Stéphane Ronse. “Sinds corona is onze sales x3 gegaan. Wekelijks worden er nu bij 7.000 Foodlovers (klanten) een box geleverd. Op weekniveau worden er +/- 120 000 maaltijden klaargemaakt. Onze boxen bevatten ingrediënten van een 35 a 40 tal lokale leveranciers. Dit alles geeft natuurlijk een grote druk op onze operaties (sourcing, pick & pack en distributie), maar momenteel hebben we alles nog goed en wel onder controle.”

Bij Foodbag werken vandaag zestien voltijds equivalenten. Wekelijks gaan nu 200 koeriers de baan op voor de thuisleveringen. Het hele transport gebeuren wordt georganiseerd in eigen beheer met speciaal uitgeruste koelwagens die bediend worden door gepensioneerden.