The Nutty nieuwe fotoOntwerp zonder titel (97)

Food start-up The Nutty Farmer maakt van fairtrade zijn handelsmerk

KORTRIJK - De West-Vlaamse food start-up The Nutty Farmer brengt opnieuw een toonaangevende  innovatie op de markt: éérlijke choco cashews. Dit keer worden fairtrade cashewnoten gecombineerd met fairtrade chocolade. De mix van het eindproduct wordt ook op zijn kop gezet. The Nutty Farmer is het jonge bedrijf van  Fréderic Bostyn, die grenzen probeert te verleggen in de voedingswereld en met zijn 'eerlijk' aanbod ook mikt op de buurlanden.

The Nutty Farmer is een start-up die 100% fairtrade cashewnoten van  boerencoöperaties uit Burkina Faso, verwerkt tot (h)éérlijke producten met een mooi  verhaal. Sinds 2021 probeert The Nutty Farmer de problemen in de cashewsector te  belichten. De problemen zijn gelijkaardig als in de cacao industrie: kinderarbeid,  onveilige werkomstandigheden voor de vrouwen in de cashew fabrieken, extreme  armoede waardoor kinderen veelal niet naar school kunnen, … 

“Wij proberen samen met de Belgische en Afrikaanse fairtrade federatie de boeren in  Burkina Faso te steunen door rechtstreeks bij hen te kopen onder de fairtrade  standaarden (garantie op een minimumloon en daarbovenop een fairtrade premie)”, aldus Fréderic Bostyn. “Maar we gaan nog verder dan fFairtrade. Met onze The Nutty Farmer projects geven we een deel van onze opbrengsten terug aan de lokale boerengemeenschap in Burkina Faso. Momenteel zijn we er een watertoren aan het bouwen.”

Nieuwste innovatie

Na de de succesvolle lancering in september van de cashew crunch topping, brengt The Nutty Farmer alweer  een nieuwe innovatie op de markt: traag geroosterde cashewnoten gedipt in een fijn laagje Belgische fair trade chocolade. “We noemen ze zelf éérlijke choco cashews”, aldus Bostyn. “Wat is er zo speciaal is aan die “éérlijke choco cashews? Terwijl de meeste merken maar 20% noot bevatten en de rest vooral suiker en chocolade, doen wij het omgekeerd.  Wij werken met minstens 60 % cashewnoot en dippen de cashewnoot in een fijn laagje Belgische chocolade. Dit zorgt er voor dat we gemiddeld 50% lager zitten in suiker en dat je écht de noot smaakt. Het past trouwens volledig binnen ons sociaal doel. De problemen in de cacaosector & cashewsector zijn zeer gelijkaardig waardoor we hier echt een statement kunnen maken met ons fairtrade engagement want zowel de cashewnoten als de chocolade is fairtrade.”