Op donderdag 28 en vrijdag 29 maart 2024 opent zich in 4 van België’s meest gerenommeerde mode- en industriemusea voor 10- tot 14-jarigen een nieuwe creatieve virtuele wereld: Twiinz.world, een initiatief van beroepsfederatie Fedustria in samenwerking met het jongerentrendbureau Trendwolves. Twiinz.world is een 3D content plek binnen Twinmotion, de bekende visualisatietool van Epic Games. Binnen Twiinz.world kunnen de jongeren op een creatieve manier verbinding leggen met de Belgische textiel-, hout- en meubelindustrie. Op die manier wordt de interesse gewekt voor STEM en mogelijk latere instroom in de sector.
Op speelse wijze
Aan de hand van challenges spelen, leren en experimenteren de jongeren er met 3D-versies van ontwerpen, producten en materialen (de ‘digital twins’) van Belgische textiel-, hout- en meubelbedrijven. Op speelse wijze groeien hun creatieve, design- en digitale vaardigheden. De tweens leren via de influencers Esther en Nessi, 2 enthousiaste gamesters gaandeweg over het rijke erfgoed en de innovatiekracht van de sectoren. Ze bedenken en herdenken bestaande ontwerpen, exploreren met textuur en kleur en kunnen elementen uit hun eigen leefwereld integreren om vorm te geven aan hun meest innovatieve droomomgevingen.
Bovendien maken ze met hun digitale creaties kans om in de prijzen vallen. De wedstrijd zelf bestaat uit 3 challenges waarbij de jongeren worden uitgedaagd om virtuele droomomgevingen te creëren, zoals ‘design je droomslaapkamer of je droomliving’. 15 genomineerden winnen een bezoek aan het Epic Games Innovatielab in Londen. 5 winnaars worden bekroond op het WATFF (Woodcraft And Textile Future Fest) 2024, het hippe jongeren- en trendevent van Fedustria.