Verandering is de enige constante, ook in de bedrijfswereld. “Als familiebedrijf heeft LVD zijn eigen verandering aangestuurd en blijven we wendbaar, nu ook de derde generatie een actieve rol opneemt”, zo luidt de visie van de huidige CEO Carl Dewulf, zoon van Robert Dewulf, de legendarische en vorig jaar overleden medestichter van LVD.
Begin de jaren negentig trad de tweede generatie aan bij LVD met Carl Dewulf, Francis Van Neste en Jean-Pierre Lefebvre. De derde generatie maakt zich nu op voor het grote werk. Groot voordeel is dat ze alle drie (Michèle, Sylvain en Sébastien) al van kindsbeen af door de fabriek liepen en hun respectieve vaders over de verschillende machines hoorden praten.
Ze bezochten later ook beurzen en liepen na hun studies ook stages bij een of ander filiaal van LVD of in het buitenland. Nog een gemene deler: ze deden alle drie eerst uitgebreid ervaring op bij andere bedrijven met aanzien alvorens in het eigen familiebedrijf te stappen. Last but not least werd objectief gewaakt over de competentie en werd er zorgvuldig geëvalueerd. Maar ze werden alle drie helemaal goed bevonden voor de dienst.
Operationeel actief
Nu draaien ze al operationeel mee in belangrijke functies. Sylvain Lefebvre (36) is vandaag voorzitter van LVD Noord-Amerika en algemeen directeur van LVD Mexico. Hij staat ook in voor het agentschap van LVD in Canada. Sébastien Van Neste (31) is application engineer bij LVD’s Experience Center in Gullegem. Michèle Dewulf (29) tot slot is algemeen directeur van LVD GmbH, de Duitse dochteronderneming, en werpt zich op als de ‘transformator‘ voor digitale toepassingen.
Geloof in waarden
De volgende generatie is alvast hyper gemotiveerd en gelooft in de diepere waarden die LVD van bij de start groot hebben gemaakt: wendbaarheid, snelle besluitvorming, stabiliteit en continuïteit, oog voor de lange termijn strategie en een ‘stay together‘ mentaliteit tussen de families onderling en in relatie met de klant.
Gevraagd naar hun belangrijkste prioriteiten als lid van de nieuwe generatie, hebben ze elk hun eigen antwoord klaar. Zegt Michèle Dewulf: “We willen het volle potentieel van het familiebedrijf benutten. Wij willen de baan effenen naar de toekomst door balans te vinden tussen groei en innovatie en verder willen we ook ons wereldwijd team continu blijven motiveren.”
Sébastien Van Neste vindt dat de nieuwe generatie haar eigen stijl en impact moet ontwikkelen. “We moeten ons aanpassen aan een veranderend bedrijfsklimaat, waarmee we zeker te maken zullen krijgen”, zegt Van Neste. “Maar tegelijkertijd zweren we trouw aan de familiewaarden.” Sylvain Lefebvre tot slot ziet het zo: “Ik vind het belangrijk dat we sterke banden blijven smeden tussen alle familieleden die in het bedrijf werken. Dit waarborgt dat we het bedrijf leiden op een duurzame manier.”