GULLEGEM – De brand van een bedrijf zorgt steevast voor een litteken en een trauma bij bedrijfsleiders die het moeten meemaken. Op 9 juli sloegen de vlammen ook in de pan bij het Gullegemse Flocart. Maar met een bewonderenswaardige heldenmoed vocht de zaakvoerder -en met hem een heel team- terug. Overeenkomstig het principe dat crisissen ook uitdagingen zijn. Denis Verstraete doet het verhaal over vallen en opstaan, of beter vallen en terug opveren.
Flocart maakt deel uit van een groep textielbedrijven (Groep Masureel Veredeling) behorende tot de familie Verstraete. De eigenaar is Francis Verstraete die sinds dit jaar eveneens voorzitter is van Fedustria. Eveneens actief in het bedrijf zijn de 2 zonen: Charles Verstraete (CFO van de groep) en Denis Verstraete (general manager van Flocart). Flocart is voornamelijk actief in het coaten van textiel. “Onze grootste toegevoegde waarde is, door het aanbrengen van chemicaliën, de karakteristieken van textiel veranderen om ze te verbeteren”, aldus Denis Verstraete.
Flocart heeft (had) tot voor kort 2 vestigingen. 1 in Wevelgem (hoofdzetel en productie van de muurbekleding) en 1 in Gullegem (productiesite voor de andere activiteiten). Op 9 juli brak omstreeks 17u30 een brand uit op de Flocart site van Gullegem. “Onze arbeiders ter plaatse konden tijdig evacueren”, vertelt Denis Verstaete. “Gelukkig zijn er bijgevolg geen gewonden gevallen, maar de materiële schade was vrij groot. Van de 4 productielijnen (coatinglijnen) op de site, werden er 3 volledig vernietigd. Ook ons R&D labo werd aangetast en onbruikbaar verklaard, en het departement waar onze chemicaliën aangemaakt en gemengd worden voor productie was niet langer toegankelijk.”
Een batterij maatregelen
Wat doe je dan als zaakvoerder? “In een eerste reactie wilden we zo goed als mogelijk onze klanten informeren met de boodschap dat we er alles aan gingen doen om zo snel mogelijk oplossingen te vinden en terug operationeel te zijn”, aldus Denis Verstraete. “Gelukkig is Flocart sowieso altijd gesloten voor het zomerverlof wat ons wat tijd gaf om alle zaken te analyseren, evalueren en een stevig actieplan op te zetten. Teneinde snel van start te kunnen gaan, hebben we een hele reeks acties ondernomen. Zo hebben we alle nodige aanpassingen gedaan op onze enige overgebleven productielijn om ze zo flexibel mogelijk te maken en zoveel mogelijk producten af te werken. Hierin zijn we geslaagd, en 2 maanden na de brand kan deze lijn zowel onze zonnewering als onze meubelstoffen opvangen. Ook specifieke andere technische textielapplicaties kunnen hier op vandaag afgewerkt worden. Onze gordijnstoffen werden geproduceerd op een lijn met heel specifieke uitrusting. Op vandaag kunnen we deze producten jammer genoeg niet onmiddellijk elders produceren. Voornamelijk het aanbrengen van flock op textiel op grote breedte is een specialiteit van Flocart en er bestaan maar weinig alternatieven. 1 maand na de brand was na grondige studie de aankoop van een nieuwe lijn een feit. Deze specifieke coatinglijn is een high tech productielijn van zo’n 80 meter lang. Voor onze meubelstofproductie, werd eveneens een tweedehandslijn aangekocht (2 weken na de brand). De verhuis van deze lijn is volop bezig en zou tegen eind oktober operationeel moeten zijn. Deze zal ons in staat stellen om de volledige capaciteit, van voor de brand, op dit productsegment weer te kunnen opbouwen. De keuze voor een tweedehandslijn werd genomen vanwege de snelheid waarmee ze geïnstalleerd kon worden.”
Herboren en herrezen
Het nieuwe Flocart wil van de nood een deugd maken en zal gecentraliseerd worden in Wevelgem waar ook de andere activiteiten en de hoofdzetel van Flocart gevestigd zijn. “Onze nieuwe lijnen zullen in Wevelgem geïnstalleerd worden en de plannen voor een nieuw en efficiënter Flocart worden uitgetekend en geïmplementeerd”, aldus de zaakvoerder. “We hebben uiteraard nog een hele weg af te leggen, maar de funderingen voor ons nieuwe bedrijf zijn gelegd. Voorlopig zijn 2 van onze activiteiten terug opgestart op onze aangepaste lijn in Gullegem. In het algemeen hebben we kunnen rekenen op veel begrip van onze klanten en leveranciers. Ze waren vrij enthousiast over het feit dat we bepaalde activiteiten toch vrij snel terug hebben kunnen opstarten. Hun steun en vraag naar een snelle oplossing heeft ons uiteraard ook een duwtje in de rug gegeven om de nodige oplossingen te kunnen bieden op hun noden.”