GULLEGEM – Wie het over fenomenen in de West-Vlaamse ondernemerswereld wil hebben, mag zeker de familie Vanhalst niet vergeten. De gewezen vlassers beraadden zich precies 55 jaar terug over hoe het nu verder moest na de teloorgang van het ‘gouden textiel’. Het leidde naar de oprichting van een megastore avant-la-lettre onder de naam Stock Americain, inmiddels al lang omgedoopt tot Supra Bazar. Vandaag werken er 220 mensen voor de succesrijke retailgroep die goed is voor 50 miljoen euro omzet en 5 sites telt (Gullegem, Lovendegem, Tielt, Hulste en Harelbeke). Getekend: de familie Vanhalst in de eerste, tweede en derde generatie.
Om de 55e verjaardag te vieren werd uitgepakt met een nieuwe logo en met een sensibiliseringscampagne om ook de e-poot van de groep in de kijker te zetten. Het vernieuwde logo gaat gepaard met een nieuwe huisstijl- en marketingcampagne, met ook een nieuwe outfit voor de medewerkers.
Op 24 oktober 1964 opende Supra Bazar Gullegem zijn deuren, toen nog onder de naam Stock Americain. Marcel Vanhalst, ex-vlasser, gaf het West-Vlaamse concept van een legerstock samen met zijn vrouw Margriet Obin en broer Michel Vanhalst een serieuze boost. Van bij het begin werd beslist om nieuw materiaal te verkopen en dit in een zo breed mogelijk gamma, wat in tegenstelling tot het klassieke principe van tweedehands legermateriaal vernieuwend was. Al snel groeide het winkelconcept uit tot een winkelgroep na opening van Supra Bazar Harelbeke, Lovendegem, Tielt en Hulste. Bij de meubelafdeling in Supra Bazar Gullegem hoorde destijds een restaurant: De Cuisien. Deze serveert nog steeds dagelijks tussen de 350 en 500 warme maaltijden. Zoon Geert Vanhalst en diens vrouw Mieke Potteau zetten het werk van hun ouders sinds 1985 verder en brachten de winkelgroep tot waar deze nu staat. Tussen 1990 en 2016 kregen zij de ondersteuning van zus Nadine Vanhalst.
Toekomst verzekerd
55 jaar na oprichting vieren Geert en Mieke met hun twee zonen Bavo en Lowie Vanhalst de kick-off van een jaar vol kleine en grote veranderingen, klaar om samen de toekomstige professionele uitdagingen aan te gaan. Naast het verder uitbouwen van de webshop SB.be blijft de familie geloven in een sterke lokale verankering. E-commerce is nu goed voor 2 procent van de omzet. Het blijven aanbieden van de juiste producten, in een zo breed mogelijk gamma, tegen de juiste prijs, op het juiste moment. Je vindt er alles. Kort gezegd: de familie wil er dus nog minstens 55 jaar mee doorgaan.