Marie Mero

Familie Van der Elst (Marie Méro) blijft met nieuwe modewinkel in Brugge verder inzetten op West-Vlaanderen

BRUGGE - De modeketen Marie Méro opent zijn zesde zaak in West-Vlaanderen. Dit maal is Brugge aan de beurt. Eerder al werden modewinkels in de markt gezet in Knokke, Oostende, Nieuwpoort, Roeselare en Kortrijk. Achter Marie Méro gaat de familie Van der Elst schuil. Vandaag leiden de broers Steven en Ruben namens de tweede generatie samen de zaak. Een gesprek.

Het Aalterse modelabel Marie Méro viert zijn expansiejaar met alweer een winkelopening. Dit maal in Brugge. De 12e concept store van het Belgische label baadt in het nieuwe winkelconcept én huist in beschermd monument. Zes van de twaalf winkels bevinden zich in de provincie West-Vlaanderen.

Marie Méro is het eigen modelabel van de nv J. Van der Elst, een familiebedrijf actief in de modesector sinds 1971. Een team van zo’n vijftigtal collega’s werkt mee aan de realisatie. Van ontwerp tot verkoop: alles gebeurt in eigen beheer en staat onder leiding van de tweede generatie, de broers Steven en Ruben Van der Elst.

Het verschil maken doe je zo

-Wat is typisch voor jullie aanpak of DNA?

-Steven Van der Elst: Ook in deze winkel implementeren we het nieuwe winkelconcept dat ons DNA op de best mogelijke manier naar voren brengt. Denk aan zachte materialen, sfeervolle verlichting en organische vormen. De klantbeleving staat op de eerste plaats en die start buiten. De 7 meter grote etalage en classicistische gevel doen voorbijgangers stilstaan bij deze parel.

-Ruben Van der Elst: Klanten zijn op zoek naar expertise en een positieve shopbeleving. Dankzij de opening van drie eigen winkels in centrumsteden én in Waasland Shopping voldoen we aan die groeiende vraag. Onze eigen verkooppunten winnen anno 2024 aan belang, daarom implementeerden we een volledig nieuw winkelconcept waarbij een natuurlijk flow en doordachte vormgeving de sleutel tot succes zijn.

-Hoe probeert u het verschil te maken in een op zijn zachtst gezegd moeilijke retailmarkt, waarbij er meer en meer online wordt aangekocht?

-Steven Van der Elst: Onze allereerste concept store openden we in 2010 in Knokke. Er is uiteraard enorm veel veranderd in die laatste 14 jaar. Onze webshop kwam zo in covid-tijden in een stroomversnelling en we merken dat onze eigen verkooppunten vandaag de dag nog belangrijker zijn dan pakweg vijf jaar geleden. Klanten zijn op zoek naar positieve ervaringen en willen meegenomen worden in de wereld van Marie Méro, zowel online als offline. We openden dit jaar 3 nieuwe concept stores in Brugge, Kortrijk en Waasland Shopping. En we hebben een volledig nieuw winkelconcept uitgewerkt dat we in al onze nieuwe concept stores implementeren. In dit vernieuwde kader komen klanten écht thuis in onze concept stores. Het nieuwe winkelconcept straalt meer warmte en geborgenheid uit dan ooit tevoren. Het roept een familiaal gevoel op, iets wat perfect bij ons DNA aansluit. Klanten krijgen een unieke belevingservaring. Denk aan inspiratie, expertise en professioneel advies van onze fashion advisors en dat allemaal in een gezellige en warme omgeving. Ook online hebben we ons merk sterk uitgebouwd. We implementeerden vorig jaar de Find My Fit-software  in onze webshop. Een tool waarmee we klanten ook online het beste advies kunnen geven en het aantal retours stevig beperken.

-Is er in het aanbod aandacht voor (West-)Vlaamse merken (lokale economie)?

-Ruben Van der Elst: We zijn trots op onze roots. Zeker na covid werd duidelijk dat ‘koop Belgisch, koop lokaal’ heel belangrijk werd. We hebben zo het Belgian Fashion For Women aan ons logo toegevoegd. En ook voor de inrichting van onze winkels steunen we zo veel mogelijk de lokale economie. Zo zijn de aannemers allemaal lokale partners, zijn al onze mannequins van het Belgische Bonami en gebruiken we voor onze in store verlichting steeds PSM Lighting.

-Waar liggen de ambities nog?

-Ruben Van der Elst: Net zoals afgelopen jaren willen ook de komende jaren gestaag blijven groeien. We zien dat er nog een grote groeimarge is. Enerzijds door een verdere uitbreiding van ons eigen winkelnetwerk, anderzijds ook door een uitbreiding van ons eigen aanbod (Never Out of Stock, breigoed, outerwear, …). Maar we zijn geen cowboys. We zorgen steeds voor een oorlogskas, zodat we mogelijke tegenslagen steeds kunnen opvangen.

-Tot slot: Vanwaar de retailnaam Marie Mero?

-Steven Van der Elst: Zo’n 53 jaar geleden richtten onze ouders onder hun tweetjes NV. J. Van der Elst vanuit een klein atelier in Aalter op. Het modemerk, toen nog onder de naam Rosie’s, werd door hen op de modekaart gezet. In 2007 werd de naam Rosie’s vervangen door Marie Méro: een naam met internationaal karakter, uit te spreken in alle talen en eentje dat de fiere vrouw, waar wij steeds voor ontwerpen, perfect weergeeft.

Online en offline

Marie Méro is het eigen modelabel van de nv J. Van der Elst, een familiebedrijf actief in de modesector sinds 1971. Een team van zo’n vijftigtal collega’s werkt mee aan de realisatie. Van ontwerp tot verkoop: alles gebeurt in eigen beheer en staat onder leiding van de tweede generatie, de broers Steven en Ruben Van der Elst.

Marie Méro wordt verkocht in 200 multimerkenwinkels in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en Ierland, via hun populaire webshop en in eigen concept stores in Mechelen, Gent, Roeselare, Leuven, Nieuwpoort, Knokke, Hasselt, Maastricht, Oostende, Kortrijk, Waasland Shopping en vanaf 30 augustus in Brugge. www.mariemero.be