In zijn voorwoord bij de nieuwste Brooklyn-brochure toont Ubbe Descamps nogmaals zijn grote sociale empathie. Hij maakt daarbij zelfs de link naar wat aan de andere kant van Europa gebeurt, en doet dat met een boodschap: de wereld verbeteren begint bij jezelf. “Hadden wij die donkerste bladzijden uit onze eigen geschiedenis dan niet omgedraaid”, stelt de CEO de vraag. “Blijkbaar dus niet. Het is geen fraai beeld. Maar we buigen niet voor barbaars misbruik. We moeten met zijn allen blijven geloven in waarden en in het feit dat duurzaamheid kan helpen zorgen voor een betere wereld.”
Link met New York
Later dit jaar wil Brooklyn uitpakken met een aantal events om vijf decennia ondernemerschap te vieren. Het Brooklyn-verhaal begon in 1972. Vader Lieven Descamps was toen 26, een gewezen KSA-er, een maatschappelijk voorvechter (op de barricades van mei 68) en een vat vol energie. Hij liep rond met een idee: een kledingwinkel opstarten die affiniteit had met de nieuwe studentenbeweging en de kledingstijl waarvoor ze stond. Non-conformistisch, een tikkeltje nonchalant.
Het was in elk geval innovatief en verfrissend voor Vlaanderen. Broeken en jeans vormden de kern, een uit de VS overgewaaid fenomeen. De link met Amerika en de alliteratie tussen ‘broek’ en de bekende volkswijk uit New York, bezorgde Kortrijk zijn eigen versie van Brooklyn. In datzelfde jaar 1972 opende Lieven Descamps, altijd met steun van zijn echtgenote Rita, een tweede winkel in Roeselare. In 1973 volgt Oostende, in 1975 Brugge en in de jaren tachtig mocht ook Gent Brooklyn in de armen sluiten.
Tweede generatie, bluvn goan
In 2017 nam zoon Ubbe, samen met zijn vrouw Chloë, het familiebedrijf over van zijn ouders. Met ambitie, goesting en een visie, en dat alles gestoeld op veel werkkracht. Zelfs tegenslagen – denk aan de corona-sluitingen van winkels of aan de fatale brand van 2 juni 2021 in Stasegem – hebben zijn positief gemoed en zijn onwrikbaar geloof niet aangetast. Bluvn goan, het past wonderwel bij de aanpak die hem typeert. En voor de rest: een aha-erlebnis bezorgen aan de klant.
De zeven winkels krijgen één na één een make-over (recent Kortrijk) en de e-commerce maakt nu ook integraal deel uit van het retailverhaal. “We zijn klaar voor de volgende halve eeuw”, schreeuwt Ubbe Descamps het graag van de daken.
,