KNOKKE – Op de nakende Brusselse kunstbeurs BRAFA (27 januari tot 4 februari) pakt de Knokse galerij Boon uit met een masterpiece in de vorm van een schilderij van René Magritte uit 1931.
De Knokse galerij is een traditionele exposant op Brafa en een bekende naam in de Knokse kunstscene. Vijftig jaar na de dood van René Magritte, wil Boon Gallery uitpakken met een heuse hommage aan Belgiës meest bekende schilder van de twintigste eeuw. Het doek in kwestie luistert naar de naam L’Oracle en zou dateren uit de jaren dertig. Boon plakt geen prijs op het meesterwerk dat allicht op grote belangstelling zal kunnen rekenen bij kunstliefhebbers, en daar zijn zoals bekend veel ondernemers bij. Boon Gallery werd in 1985 opgericht in Knokke en is een typisch familiebedrijf.
L’Oracle bevat veel elementen die typisch zijn voor de surrealistische symboliek van René Magritte die hij ontwikkelde in de jaren 20 en 30. In de vroege jaren 20 was hij nog volop op zoek naar zijn eigen stijl, met experimenten richting abstractie en grafische vormgeving. “In dit werk komt zijn surrealistische beeldtaal al tot volle kracht”, aldus Christophe Boon. “In de periode dat René Magritte ‘L’Oracle’ schilderde, was hij net terug uit Parijs, waar hij de surrealisten rond André Breton had leren kennen. Omdat hij nog steeds niet kon leven van zijn kunst, werkte hij op dat moment in Brussel samen met zijn broer Paul in hun reclamebureau Studio Dongo. Dit relatief vroege olie op doek toont al de elementen van Magrittes meest herkenbare werken: de theatrale gordijnen, de witte wolkjes, de blauwe lucht, de licht-donker-contrasten en het bevreemdende vuur. “Ze zijn samengebracht als in een bizar visioen uit het onderbewustzijn”, vertelt kunsthandelaar Christophe Boon.
Eigen land
‘L’Oracle’ is ongetwijfeld één van de topwerken die dit jaar op BRAFA te koop is. “Dit werk is de laatste 30 jaar in privébezit geweest”, aldus Boon. “Het is vers op de markt, wat uitzonderlijk is voor Magritte. Er is al interesse uit Amerika voor dit werk, maar we hopen uiteraard dat het in België blijft. Er zijn hier enkele verzamelaars, die het misschien wel de moeite vinden om een werk van dit kaliber in ons land te houden.”