Fairplace Korner1 2

Fairplace ziet interesse voor duurzaam speelgoed alleen maar boomen

KORTRIJK – De West-Vlaamse webshop met duurzaam speelgoed www.fairplace.be bestaat inmiddels 6 jaar. De webshop groeide in die tijd uit tot verkoper en verdeler van een ruim aanbod van 800 stuks eco-, bio-, fairtrade- of gerecycleerd  speelgoed. Meer dan 25.000 stuks gingen al de deur uit en een 25-tal winkels (vooral eco- en Wereldwinkels) worden permanent bevoorraad. Vorig jaar startte ook een B2B-aanbod naar scholen, kinderopvang en recreatiedomeinen. De huidige crisis zorgt zelfs voor het aandikken van de vraag en de omzet. 

Met bescheiden middelen kregen de oprichters Yves Vercruysse (Ingelmunster) en Christophe Toye (Beveren-Leie/Waregem) het bedrijf in 2019 break-even, met dank aan diverse partners. Dat was een opsteker. “Maar het echte kantelpunt kwam er recent door de corona-crisis”, zeggen de ondernemers. “De webshop boomt en plots is er ruimte voor groei, misschien aanwervingen en voor een eigen kantoor in Kortrijk. Ondanks maar ook door de problemen die de pandemie veroorzaakt, kennen webshops op dit moment een echte boost. Ook die van Fairplace: de bestellingen zijn de laatste 30 dagen verachtvoudigd en de omzet navenant.”

Terwijl alle kinderen thuis zitten, bestellen de ouders ‘vanuit hun kot’ massaal speelgoed online: spellen, puzzels, cadeautjes, enzovoort. Fairplace brengt nu ook meer dan ooit grotere stukken aan de man zoals een trampoline, een gocart, een wobbel, grote blokkendozen, enzovoort.

Belang van marketing

Fairplace is ook al 5 jaar partner van bol.com, en daar gaat de omzet helemaal door het dak. “Ja, het is keihard werken nu, maar dat was de voorbije jaren niet anders”, zeggen oprichters Yves Vercruysse en Christophe Toye. “Toen konden we het nog combineren met andere activiteiten. Nu zijn we even helemaal gefocust op de webshop. Het is een hels werk om alle bestellingen buiten te krijgen, en we besteden ook extra aandacht aan klantvragen, aan social media en aan samenwerkingen met partners. We geven extra geld uit aan marketing in deze crisisperiode. Dat hebben we geleerd van Fons Van Dyck (Think-BBDO) en dat loont.”

Marketing mag in deze ook breed worden geïnterpreteerd. “We waren al heel actief qua info over duurzaamheid en qua ondersteuning van jonge ouders”, aldus Christophe Toye. “Nu geven we nog meer tips en speelideeën, en velen appreciëren onze eigenzinnige en humoristische insteek. Daar plukken we zeker de vruchten van. Een blik op ons website zegt voldoende, en op sociale media (Facebook en Instagram) stromen de lovende reacties binnen.”

De zoektocht naar partners

Op 1 maart, net voor het uitbreken van de crisis verhuisde Fairplace (met zetel in Waregem) naar K-orner in Kortrijk, de cityhub van Hangar K. Fairplace zit dus in een stroomversnelling en in sneltempo worden dromen realiteit: het aanbod wordt uitgebreid, de webshop vertaald, er komen meer samenwerkingen en straks misschien een eerste aanwerving. Ook een eerste eigen product staat in de steigers: een ‘waterspeeltafel’, ontworpen door een student van Howest.

Fairplace gaat de komende maanden ook actief op zoek naar financierders. “We mikken bij voorkeur op ‘smart capital’, te weten mensen die ook actief willen meewerken in het bedrijf”, aldus nog Toye. “Er is ook nog ruimte in het kantoor in Kortrijk om nog enkele stagiairs (en deze zomer jobstudenten) een werkplek te geven.”